MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Think for sommerbruk (23.6.04, 18:58)

Carl Andre Nørstebø har i sin hovedoppgave utviklet en snerten cabriolet-utgave av den norske elbilen Think.

FLEKSIBEL: Her ser vi de fire variantene av Carl Andres cabrio-Think, som han har døpt Thinkster.
Carl Andre Nørstebø har akkurat avsluttet sitt studium ved Industriell design. Hovedoppgaven var å utvikle en åpen utgave av elbilen Think.

- Vi var på ekskursjon til fabrikken i Aurskog, og jeg ble betatt av den miljøvennlige bilen, sier Carl Andre, som egentlig ikke er spesielt bilinteressert. Men tegne biler det kan han, og hans skisser på en sommerlig variant av Think og andre bilidéer han har, fremstår som meget profesjonelle.

Think i fire varianter
Han har endt opp med en Think-utgave med et spesielt soltak. Thinkster kaller han modellen som kan opptre i fire varianter: Lukket, hele taket rullet tilbake, hele taket borte over bilens midtlinje, og taket borte og bakluka nedslått (pickup-utgave).

Han har vært på tre besøk ved fabrikken underveis i oppgaven. Første gang han presenterte sine ideer for Thinks ingeniører møtte han sukk og stønn: - Alt for komplisert, alt for dyrt å produsere.

FAN: - Jeg har stor sans for miljøbilen Think, sier Carl Andre Nørstebø, som håper hans cabrioletutgave vil bli satt i produksjon.
Ingeniørsamarbeid
- Det var nyttig å få tilbakemeldinger på hva som er mulig, og jeg lærte en del om samarbeidet som er nødvendig mellom designer og ingeniør i denne prosessen, konstaterer Carl Andre. Han lærte også at en bil er et ganske komplisert produkt. Mye mer komplisert enn mange andre oppgaver industridesignere har.

Han har også hatt god nytte av å jobbe i kollokvium sammen med andre hovedoppgavestudenter på industriell design, og er selv godt fornøyd med sluttresultatet. Han fikk også gode tilbakemeldinger fra faglærerne da oppgaven ble presentert for noen uker siden. Nå er han invitert til Think for å gjennomgå oppgaven sin med dem, og spesielt designsjefen Stig Olav Skeie som har bistått med veiledning underveis.

Starter firma
Carl Andre har et ubestridelig talent for det yrket han har blinket seg ut, men får han jobb?

VIRTUELL: I tillegg til å være en mester i frihåndstegning, er Carl Andre også en kløpper i Photoshop og CAD-program. Dette ser ut som et bilde av en ekte bil, men den eksisterer bare i dataform.
- Det er ikke så mange slike jobber, i hvert fall ikke i Trondheim, forteller han. – Jeg har også kjæreste som studerer i Trondheim, og har derfor tenkt å være her en stund til. Derfor vurderer jeg og fire av mine studiekamerater som også har tenkt å fortsette i Trondheim, å starte firma.

”Lotion” er arbeidstittelen på tiltaket som skal ha et videre aspekt enn produktdesign. Carl Andre er lei av ordet design – det gir folk litt stereotype assosiasjoner til plakater og møbler, mener han. Karene i Lotion tar sikte på å være ”experience creators” – de skal formidle ”gode opplevelser” til brukerne av produktene Lotion har hatt befatning med.

Tekst og foto: Arne Asphjell

Se flere skisser på Carl Andres hjemmeside.
Lotion - såvidt på nett.