MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Ny vind over Vitenskapsmuseet (12.7.04, 08:45)

Ny museumsfilosofi. Ny formidlingsfilosofi. Det er sånt som skjer når Vitenskapsmuseet tar bladet fra munnen. Men hvor går veien?

RYDDER OPP:- Vi skal bli bedre til å formidle. Det krever kanskje at vi må snu hele museumsbegrepet på hodet, sier formidlingsleder Karin Gjøl Hagen.
Vitenskapsmuseet kler seg i en ny drakt, til ære for pubilkum, forskningen og kunnskapen. Arbeidet med en ny strategisk plan som strekker seg fra 2003 til 2010 er i full gang, og leder for formidlingsseksjonen, Karin Gjøl Hagen, nærmest gløder av entusiasme.

- Vi vil gjerne utfordre, være aktuelle og samfunnsengasjerte. Tradisjonelt sett har ikke museum framstått på en slik måte, men jeg tror vi må tørre dette for å være en seriøs kunnskapsformidler. Vi tenke helt nytt, ja, gjerne snu hele museumsbegrepet på hodet...

Visjonene for museet er:

  • Vi skal møte utfordringer med kritisk og konstruktiv kunnskap om kultur og natur i tid og rom.
  • Av våre samlinger, utstillinger, tradisjoner og viten, skal vi skape en arena hvor mennesker møter natur og samfunn i samspill og konflikt.
  • Vi skal engasjere, provosere og motivere til refleksjon og nysgjerrighet om verden omkring oss.
  • Vi skal være aktivt til stede i samfunnsdebatten og være der grunnlaget legges for forskning og forvaltning av natur og kultur.

    Hvordan vil da museet se ut i 2010?
    Mellom linjene i strategidokumentet finner vi en sterk vilje til forandring. Men, slike planer kan som kjent noen ganger være fine til å tenne opp i peisen med. Gjerne uten at noen konkret har skjedd.

    For Vitenskapsmuseets vedkommende blir det nok kaldt i stua, for forvandlingen har allerede begynt; Utstillingen som har stått i Gunnerussalen siden 60-tallet er revet, og rommet – som tidligere var delt inn i små mørke museumsganger - har fått tilbake sin tradisjonelle form.

    - Se på takhøyden og de vakre søylene! Mellom dem skal det store dinosaurskjellettet stå, sier sier Gjøl Hagen, med stjerner i øynene.

    Et ønskemuseum
    Da ledelsen startet arbeidet med å lage den nye museumsstragegien, inviterte de like gjerne alle ansatte til å skrive ned sine framtidsvisjoner. En slags stiloppgave med tittel: ”beskriv din museale ønskedrøm i 2010”.

    - Det er håpløst når bare lederne bestemmer. Ved at alle ansatte får bidra, oppdager vi kanskje nye ting vi ikke ser fra vårt ståsted – og planene vi legger blir mer nyanserte.

    Noen av planene er som nevnt nedfelt i strategidokumentet. Her er noen av dem:

  • VM skal bistå andre fagmiljø ved NTNU i realiseringen utstillingsmål
  • Målgruppen skal være allmennheten med særlig vekt på barn og unge
  • VM skal utvikle høy kompetanse på museumspedagogikk og utstillingsteknikk og styrke formidlingskompetansen i seksjonene

    Vår alles kjære blekksprut
    Gjøl Hagen tenker høyt om hva strategiplanen kan bli til i praksis:

    - Kanskje lager vi mindre, mer mobile utstillinger? Vi må være aktuelle – være ”raske på labben” når noe skjer. Vi håper å utvide samarbeidet med fagmiljøene ved NTNU. Vi er tross alt en av de største kontaktflatene ut til publikum.

    En nostalgisk tone merkes når den allment kjente ”blekkspruten i taket” nevnes.
    - Vi har en kulturskatt, en historisk skatt å ta vare på. Vi har vært inne på tanken om å la noe stå urørt – med hensyn til folks forhold til enkelte gjenstander. Kanskje vi lager et museum i museet?

    Reklamefolk på utstilling
    En gjenkjennelig grafisk profil, et museum som formidler aktualitet og tar i bruk nye formidlingsformer for å få publikum til å strømme til. Alt dette hører med for å oppnå en vellykket formidling.

    - En ting er å lage de nye utstillingene. Der har vi kompetanse. Noe helt annet er å finne en ny markedsprofil. Den kompetansen har vi ikke, så vi har fått hjelp av reklamebyråene Tibe-T og Scanpartner, forteller Gjøl Hagen.

    I disse dager foregår en Norfakta-undersøkelse som skal kartlegge folks postitive og negative oppfatninger knyttet til Vitenskapsmuseet.

    - Vi ønsker å gjøre en grundig jobb, og det krever sitt. Men, vi ser på det som en investering i framtiden.

    Tekst og foto: Beate Horg

  •