Ny vind over Vitenskapsmuseet
(12.7.04, 08:45) Ny museumsfilosofi. Ny formidlingsfilosofi. Det er sånt som skjer når Vitenskapsmuseet tar bladet fra munnen. Men hvor går veien? |
RYDDER OPP:- Vi skal bli bedre til å formidle. Det krever kanskje at vi må snu hele museumsbegrepet på hodet, sier formidlingsleder Karin Gjøl Hagen. |
Vitenskapsmuseet kler seg i en ny drakt, til ære for pubilkum, forskningen og kunnskapen. Arbeidet med en ny strategisk plan som strekker seg fra 2003 til 2010 er i full gang, og leder for formidlingsseksjonen, Karin Gjøl Hagen, nærmest gløder av entusiasme.
- Vi vil gjerne utfordre, være aktuelle og samfunnsengasjerte. Tradisjonelt sett har ikke museum framstått på en slik måte, men jeg tror vi må tørre dette for å være en seriøs kunnskapsformidler. Vi tenke helt nytt, ja, gjerne snu hele museumsbegrepet på hodet...
Visjonene for museet er:
Vi skal møte utfordringer med kritisk og konstruktiv kunnskap om kultur og natur i tid og rom.
Av våre samlinger, utstillinger, tradisjoner og viten, skal vi skape en arena hvor mennesker møter natur og samfunn i samspill og konflikt.
Vi skal engasjere, provosere og motivere til refleksjon og nysgjerrighet om verden omkring oss.
Vi skal være aktivt til stede i samfunnsdebatten og være der grunnlaget legges for forskning og forvaltning av natur og kultur.
Hvordan vil da museet se ut i 2010?
Mellom linjene i strategidokumentet finner vi en sterk vilje til forandring. Men, slike planer kan som kjent noen ganger være fine til å tenne opp i peisen med. Gjerne uten at noen konkret har skjedd.
For Vitenskapsmuseets vedkommende blir det nok kaldt i stua, for forvandlingen har allerede begynt; Utstillingen som har stått i Gunnerussalen siden 60-tallet er revet, og rommet – som tidligere var delt inn i små mørke museumsganger - har fått tilbake sin tradisjonelle form.
- Se på takhøyden og de vakre søylene! Mellom dem skal det store dinosaurskjellettet stå, sier sier Gjøl Hagen, med stjerner i øynene.
Et ønskemuseum
Da ledelsen startet arbeidet med å lage den nye museumsstragegien, inviterte de like gjerne alle ansatte til å skrive ned sine framtidsvisjoner. En slags stiloppgave med tittel: ”beskriv din museale ønskedrøm i 2010”.
- Det er håpløst når bare lederne bestemmer. Ved at alle ansatte får bidra, oppdager vi kanskje nye ting vi ikke ser fra vårt ståsted – og planene vi legger blir mer nyanserte.
Noen av planene er som nevnt nedfelt i strategidokumentet. Her er noen av dem:
VM skal bistå andre fagmiljø ved NTNU i realiseringen utstillingsmål
Målgruppen skal være allmennheten med særlig vekt på barn og unge
VM skal utvikle høy kompetanse på museumspedagogikk og utstillingsteknikk og styrke formidlingskompetansen i seksjonene
Vår alles kjære blekksprut
Gjøl Hagen tenker høyt om hva strategiplanen kan bli til i praksis:
- Kanskje lager vi mindre, mer mobile utstillinger? Vi må være aktuelle – være ”raske på labben” når noe skjer. Vi håper å utvide samarbeidet med fagmiljøene ved NTNU. Vi er tross alt en av de største kontaktflatene ut til publikum.
En nostalgisk tone merkes når den allment kjente ”blekkspruten i taket” nevnes.
- Vi har en kulturskatt, en historisk skatt å ta vare på. Vi har vært inne på tanken om å la noe stå urørt – med hensyn til folks forhold til enkelte gjenstander. Kanskje vi lager et museum i museet?
Reklamefolk på utstilling
En gjenkjennelig grafisk profil, et museum som formidler aktualitet og tar i bruk nye formidlingsformer for å få publikum til å strømme til. Alt dette hører med for å oppnå en vellykket formidling.
- En ting er å lage de nye utstillingene. Der har vi kompetanse. Noe helt annet er å finne en ny markedsprofil. Den kompetansen har vi ikke, så vi har fått hjelp av reklamebyråene Tibe-T og Scanpartner, forteller Gjøl Hagen.
I disse dager foregår en Norfakta-undersøkelse som skal kartlegge folks postitive og negative oppfatninger knyttet til Vitenskapsmuseet.
- Vi ønsker å gjøre en grundig jobb, og det krever sitt. Men, vi ser på det som en investering i framtiden.
Tekst og foto: Beate Horg |