MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Fartshumpene er fjernet (12.7.04, 13:09)

De forhatte fartshumpene i Høgskoleringen er fjernet. Årsaken er at for mange bilister kjørte utenfor humpene, og over i sykkelfeltet.

FØR: Bilene kjørte utenfor de skarpe fartshumpene, over heltrukket linje, og inn i sykkelfeltet.
Foto: Håvard Moen Ferstad
Det er politiet som har vært den sterkeste pådriveren for å få humpene fjernet. Målinger har vist at mer enn halvparten av bilistene unngikk de skarpe og høye humpene ved å kjøre over den heltrukne linja, og over i sykkelfeltet. Dette er svært trafikkfarlig, og det er sannsynligvis bare et spørsmål om tid før det ville ha gått liv på grunn av dette.

Politiet ønsket fjerning
Men nå er altså humpene fjernet. Det er Trafikkseksjonen i Sør-Trøndelag politidistrikt som har presset på Trondheim kommune for å få fjernet humpene. Dette forteller Tore Rinnan i Plan- og bygningsenheten i kommunen.

Annen fartsdemping blir innført
Årsaken til at humpene kom i første omgang, er at Formannskapet innførte 30-sone over Gløshaugen. Da må det en eller annen form for fartsdemping til.

Tore Rinnan forteller at det nå vil bli innført andre former for fartsdemping i Høgskoleringen. Opphøyde gangfelt med brostein er ett alternativ, forteller han.

NÅ: Det eneste som er igjen av de utskjelte fartshumpene er noen asfaltflekker.
Foto: Even Gran
Av Even Gran

I november i fjor skrev vi om nervøse syklister i Høgskoleringen.