Anarki på e-postfronten
(6.8.04, 10:04) IT-avdelinga vil samle e-posttrafikken ved NTNU, men møter sterk motstand ved enkelte fagmiljøer. Dette forsinker gjennomføringen av en felles e-postadresse til alle ansatte. NTNU har en sentral e-posttjener med kapasitet til å betjene alle enhetene. Likevel holder flere fakulteter seg med egne tjenere. Ved IME-fakultetet har til og med alle institutter og fakultetsadministrasjonen hver sin.
IT-avdelinga arbeider nå for å samle hele e-posttrafikken. I disse dager går de ut med en oppfordring til alle enhetene om å knytte seg opp til den sentrale e-posttjenesten. Argumentene går på økonomi, ressursbruk og sikkerhet. Et tilleggspoeng er at en samling også forenkler innføringa av en felles ntnu.no-adresse til alle ansatte.
Mye dobbeltarbeid
- Den store spredningen innebærer mye dobbeltarbeid og større sikkerhetsrisiko, sier IT-sjef Roar Aspli.
- Ved å sentralisere tjenesten frigjør vi lokale ressurser som kan brukes på andre områder. Fakultetene sparer penger til drift, fordi den sentrale tjeneren går over IT-budsjettet. Sist, men ikke minst, vil et felles system fjerne mange e-postkontor som er dårlig sikret. Det blir lettere å passe på sikkerheten, framholder IT-sjefen.
Tøvete argumenter
Blant dem som vil kjempe med nebb og klør for å beholde dagens ordning, er Andrew Iversen ved IME-fakultetet. Han mener det verken er penger eller andre ressurser å spare på en sentralisering. Derimot ramser han opp mange fordeler ved å spre trafikken.
- Det koster litt å sette opp en maskin for å betjene e-post. Når det er skikkelig gjort, går resten av seg sjøl og koster følgelig ingenting. Derfor er det tøv å påstå at det er noe å tjene på å legge ned småmaskinene, sier Iversen.
Smått er godt
– Vi har flere små systemer, som betjener alt fra 40 – 50 brukere til flere hundre. Dette medfører lite jobb med drifting, men gir oss en veldig god kontroll. Om det blir noe galt med en maskin, begrenses skaden til denne ene, og vi slipper at hele fakultetet blir satt ut av spill. Det er også en stor fordel at vi har kort vei til brukerne og kan foreta kjappe endringer, sier Iversen. Han legger til at denne praksisen er nedfelt i fakultetets IT-strategi, som fastslår at datadrift skal ligge nær brukerne.
Iversen er også betenkt over å innføre felles e-postadresse. – Det er nyttig å opplyse hvor folk hører hjemme. På ntnu.no blir både institutter og fakulteter usynlige, og vi går glipp av viktig informasjon, mener Iversen.
Av Synnøve Ressem Les om nye e-postadresser ved NTNU
|