MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

LESERBREV

Johannes Skaar: Trenger vi NTNU-reklame? (18.8.04, 15:45)

Selvsagt må vi informere om våre studietilbud til potensielle studenter. Men trenger vi avis/kino/tv-reklame?

Vi har vel alle sett NTNU-reklamen de siste årene. Festlig, men stort sett usakelig. Bidrar neppe til å rekruttere den type studenter vi ønsker. Tvert imot gir den et inntrykk av NTNU som desperat etter nye studenter. De unge har etter hvert fått med seg at de studiestedene som satser mest på reklame er de mest upopulære. Sjelden har vi sett så mye reklame for kortvarige datastudier som etter at IT-boblen sprakk. Og sjelden ser vi reklame for medisinerstudiet.

Reklame handler om terrorbalanse. Tidligere var det nok å annonsere en leilighet i en 3-linjers privatannonse i Adressa. Fordi alle gjorde det slik. Nå må man punge ut for at megleren skal produsere reklame. Fordi alle gjør det slik.

Mitt konkrete forslag for NTNU er som følger: Kutt ut all kommersiell reklame. Den er meget kostbar, særlig når vi tar med arbeidet som gjøres av universitetsansatte. Sats kun på saklig informasjon: Brosjyrer, websider, skolebesøk og stands. Gjør et forsøk på å inngå en avtale med de andre universitetene om å stoppe reklamekrigen. De er sikkert også interessert i å spare penger.

Vi kan kanskje risikere å rekruttere litt færre (useriøse) studenter, i hvert fall på kort sikt. Og det betyr mindre penger i kassa. Prinsippet om at pengene følger studenten har fått oss til å tenke kvantitet. Min oppfordring er at vi i stedet må bli flinkere til å skaffe eksterne forskningsmidler; dette gir frihet til å tenke studentkvalitet framfor ­kvantititet. Færre og flinkere studenter kan da sees på som en fordel siden vi får tid til forskning. Kanskje kan vi da nærme oss kvaliteten til konkurrerende universiteter (jfr. nylig rankingliste). På lang sikt er det kvaliteten som rekrutterer de beste studentene og som gir forskningsmidler.

Johannes Skaar

 
 
    
 SEND INN LESERBREV TIL
 REDAKSJONEN >>>
 
 FLERE LESERBREV:
Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk (19.1 2010)
 
Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken (15.1 2010)
 
Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut? (13.1 2010)
 
Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK (30.12 2009)
 
Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis (21.12 2009)
 
Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU” (15.12 2009)
 
Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva? (10.12 2009)
 
Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker (10.12 2009)
  Allan Krill: For mappa mi (14.12 2009)
 
Per Carlsen: Læresteder i klemme (7.12 2009)
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme (9.12 2009)
 
Odd W. Andersen: Saltkraftverk (30.11 2009)
 
Arkiv