LESERBREV Johannes Skaar: Trenger vi NTNU-reklame?
(18.8.04, 15:45) Selvsagt må vi informere om våre studietilbud til potensielle studenter. Men trenger vi avis/kino/tv-reklame? Vi har vel alle sett NTNU-reklamen de siste årene. Festlig, men stort sett usakelig. Bidrar neppe til å rekruttere den type studenter vi ønsker. Tvert imot gir den et inntrykk av NTNU som desperat etter nye studenter. De unge har etter hvert fått med seg at de studiestedene som satser mest på reklame er de mest upopulære. Sjelden har vi sett så mye reklame for kortvarige datastudier som etter at IT-boblen sprakk. Og sjelden ser vi reklame for medisinerstudiet.
Reklame handler om terrorbalanse. Tidligere var det nok å annonsere en leilighet i en 3-linjers privatannonse i Adressa. Fordi alle gjorde det slik. Nå må man punge ut for at megleren skal produsere reklame. Fordi alle gjør det slik.
Mitt konkrete forslag for NTNU er som følger: Kutt ut all kommersiell reklame. Den er meget kostbar, særlig når vi tar med arbeidet som gjøres av universitetsansatte. Sats kun på saklig informasjon: Brosjyrer, websider, skolebesøk og stands. Gjør et forsøk på å inngå en avtale med de andre universitetene om å stoppe reklamekrigen. De er sikkert også interessert i å spare penger.
Vi kan kanskje risikere å rekruttere litt færre (useriøse) studenter, i hvert fall på kort sikt. Og det betyr mindre penger i kassa. Prinsippet om at pengene følger studenten har fått oss til å tenke kvantitet. Min oppfordring er at vi i stedet må bli flinkere til å skaffe eksterne forskningsmidler; dette gir frihet til å tenke studentkvalitet framfor kvantititet. Færre og flinkere studenter kan da sees på som en fordel siden vi får tid til forskning. Kanskje kan vi da nærme oss kvaliteten til konkurrerende universiteter (jfr. nylig rankingliste). På lang sikt er det kvaliteten som rekrutterer de beste studentene og som gir forskningsmidler.
Johannes Skaar |