Nytt ansikt utad
(6.9.04, 15:37) Fra nå av skal universitetet profileres enhetlig og synes bedre: NTNUs kommunikasjonsplattform er sjøsatt. Det er slutt på tiden hvor NTNUs navn dukker opp under tilfeldige paddehatter, med forskjellig budskap, form og farge. Universitetet skal fra nå av profileres under én og samme paraply, basert på den nye kommunikasjonsplattformen.
|
En smakebit av det som kommer...
Illustrasjon: Bennett |
Skapende universitet
"Det skapende universitet" er hovedbudskapet i det nye konseptet. De som har hatt øynene med seg har allerede sett innslag av den nye profilen under immatrikuleringen i begynnelsen av august og under markeringen av jazzlinjas 25-årsjubileum.
I løpet av høsten vil både vinterens rekrutteringskampanje, og etter hvert nye eksterne websider for NTNU (www.ntnu.no) bli utviklet med basis i kommunikasjonsplattformen. Alle tiltak under Forskningsdagene på torget i Trondheim 17-18.september vil også bære preg av konseptet. I tillegg kommer en profileringskampanje som skal bidra til å bygge kunnskap om universitetet.
Fortsatt holdes kortene tett til brystet når det gjelder det konkrete utseendet på kampanjene, men vi kan røpe følgende: De gode historiene om NTNU skal fortelles. Hittil er det utviklet historier om hukommelsesbiologi, nanoteknologi og jazzlinja, og flere vil dukke opp etter hvert. Sammen skal disse fortellingene danne grunnstammen i profileringen av universitetet.
Enhetlig uttrykk
NTNUs kommunikasjonsplattform er i første rekke et verktøy for Informasjonsavdelingen, og er blitt til i samarbeid med Bennett reklamebyrå. Konseptet inneholder retningslinjer for det visuelle og språklige uttrykket, og fra nå av vil alt informasjons- og rekrutteringsmateriale ha en enhetlig form og bærende idè.
- Vi har satt ord på NTNUs identitet, og målet er å tydeliggjøre profilen og øke folks kjennskap til universitetet. Forhåpentligvis vil det også føre til at vi gjenerobrer plassen som studentenes førstevalg som studiested, sier informasjonsdirektør Anne Katharine Dahl.
|
...og en bit til....
Illustrasjon: Bennett |
Bakgrunn
Noe av bakgrunnen for at profilerings- og merkevareprosjektet ble satt i gang var et nedslående resultat fra en spørreundersøkelse som ble gjennomført over hele landet i fjor sommer. Generelt sett hadde folk god uhjulpen kjennskap til de andre universitetene i Norge (over 80 prosent), mens NTNU scoret ekstremt dårlig (28 prosent).
Samtidig hadde NTNU god profil på mange viktige områder – noe som var et godt utgangspunkt i prosjektet.
- Det første vi gjorde var å "bygge" en identitetsplattform for å illustrere hva NTNU er - og hva vi vil være, forteller Dahl.
Under arbeidet ble det tatt i bruk kunnskapsbasert underlagsmateriale, blant annet samlet inn av Norfakta og Sentio as, og etter fire prosessmøter falt bitene i identitetsplattformen på plass. Nå er det Informasjonsavdelingen og Bennett reklamebyrå som i fellesskap skal prøve å implementere denne plattformen i konkrete informasjonstiltak.
Positiv prosess
- Hele arbeidsprosessen var veldig positiv. Vi satte sammen en bred gruppe med ulike tilnærminger og fikk til et kreativt og konstruktivt samarbeid, sier Dahl.
Identitetsplattformens arbeidsgruppe bestod av nestleder i Studenttinget Ingrid Sand, dekanus ved HF-fakultetet Petter Aaslestad, styremedlem og professor ved Institutt for teknisk kybernetikk Bjarne Foss, førsteamanuensis ved Institutt for industriell økonomi/teknologiledelse Øystein Moen, prosjektleder for studentrekruttering Knut Iver Aastorp og ledergruppen i Informasjonsavdelingen: Anne Katharine Dahl, Jan Erik Kaarø og Anja Tjelflaat.
Av Beate Horg |