MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

LESERBREV

Gaute Løken: Er kunnskap uinteressant? (22.9.04, 13:09)

Bjørn Utgård vil ha "ikke-tekniske" studenter inn på det nye mastergradsstudiet innen entreprenørskap. Dette er vel og bra, men dersom man skal markedsføre et produkt kan det kanskje være en idé å ha en grunnleggende kunnskap om hvorfor produktet er salgbart?

For eksempel: Dersom du skal ha ansvar som prosjektleder innen et fagfelt er det vel en betingelse at du vet såpass om fagfeltet at du forstår hva fagfolkene snakker om. For selv om du kanskje har en høyere grad innen administrasjon og ledelse, så er det jo svært vanskelig å delegere arbeide til fagfolk dersom du ikke forstår bæret av hvilke arbeidsoppgaver som må gjøres i hvilken rekkefølge osv.

Det samme gjelder vel for innovasjon? Det kan være vanskelig å få øye på innovative teknologiske idéer dersom man ikke selv har noen teknisk bakgrunn.

Dersom det var snakk om generell innovasjon ville selvfølgelig dette motargumentet falt bort, men så nevnes det altså at det i sakspapirene for studiet at det dreier som om "kommersialisering av teknologibaserte forretningsideer". Nøkkelordet er altså "teknologibaserte".

Ikketeknologer har helt sikkert masse å tilføye i en slik innovasjonsprosess, men kanskje ikke i den nøkkelrollen som en kan anta at en person med denne utdannelsen er ment til å gå inn i.

Gaute Løken

 
 
    
 SEND INN LESERBREV TIL
 REDAKSJONEN >>>
 
 FLERE LESERBREV:
Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk (19.1 2010)
 
Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken (15.1 2010)
 
Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut? (13.1 2010)
 
Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK (30.12 2009)
 
Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis (21.12 2009)
 
Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU” (15.12 2009)
 
Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva? (10.12 2009)
 
Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker (10.12 2009)
  Allan Krill: For mappa mi (14.12 2009)
 
Per Carlsen: Læresteder i klemme (7.12 2009)
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme (9.12 2009)
 
Odd W. Andersen: Saltkraftverk (30.11 2009)
 
Arkiv