MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Alfred O. Telhaug: Den politiske pedagogen (28.9.04, 14:19)

De som mener at pedagogikk og politikk er to vidt forskjellige ting, har ikke møtt Alfred Oftedal Telhaug. En gang på 60-tallet tok han pedagogikken i høyre hånd og politikken i venstre. Siden har han holdt dem sammen.

Lørdag den 25. september fylte en av NTNUs mest produktive forskere, Alfred Oftedal Telhaug, 70 år. Han har vært kritiker og debattant i skolespørsmål de siste 40 årene. Han forsvarte Gudmund Hernes' noe upopulære skolepolitikk, og har av og til ment ting som ikke har falt i god jord hos lærerorganisasjonene.

FESTSKRIFT: Den produktive jubilanten er glad for at han fikk et festskrift i gave på 70-årsdagen sin.
Analytikeren
Telhaugs spesialområde ved instituttet er norsk skolehistorie. Og, som han selv sier: Det er umulig å snakke om pedagogikk uten å samtidig dra inn politikk. Det er vel i den sfæren han er blitt mest kjent: som analytiker av pedagogikk i et politisk lys.

- Jeg tror jeg har vært med på å holde utdanningspolitikk som forskningsgren i hevd, men jeg etterlater meg ingen store teorier eller ideer.

En skal aldri si aldri. I dag, i en alder av 70 år er Telhaug i full gang med en analyse av norsk skole under Kristin Clemet. Vi har kanskje et kritisk blikk på hennes "internasjonalisering" av skolesystemet i vente?

- Desentralisering og individualisering er viktige prinsipper for Clemet. I virkeligheten er dette gammelt nytt. Det som er nytt, er hennes tanker om at skolen skal styres utenfra – og det virker som om internasjonale trender står sterkt. Hun evaluerer skolen, noe som tradisjonelt sett er lite norsk. Tendensen er klar: Det går mot en svekket statsinnflytelse i skolen.

Skribenten
Det er først og fremst forskeren som snakker. Men innimellom hører vi stemmen til journalisten Telhaug. Da han var 15 år utnevnte han seg selv til korrespondent for Haugesund Dagblad, og skrev fotballkampreferater med blyant. Selv om han har vært redaktør i Norsk pedagogisk tidsskrift i åtte år, ble han aldri journalist.

FORMIDLEREN: Alfred Oftedal Telhaug har vært en flittig bidragsyter på Lørdagsuniversitetet.
Arkivfoto: Tore Hugubakken
- Jeg er nok for analytisk av meg, og jeg fant ut at jeg nok ville kle forskerrollen bedre.

Men skrivegleden sitter igjen. Et bevis på det er Telhaugs bibliografi. 14 tettskrevne sider med bøker, forskningsrapporter, artikler i tidsskrifter, kronikker og bokanmeldelser. Telhaug mener han befinner seg i spenningsfeltet mellom forskning og journalistikk, og liker blant annet å anmelde bøker.

- Mange av mine kolleger er lite villige til å prioritere anmeldervirksomheten. Jeg på min side syns at forskere kan bli flinkere til å formidle, også på den "lette" måten. Det går fint an å forene alvor og refleksjon med uhøytydelig munterhet, ironi og gjøgleri – uten at det går på bekostning av faglig seriøsitet.

Formidleren
Under feiringen av 70-årsdagen nå i helga, fikk Telhaug høre at det var lett å se at han likte seg på talerstolen. Gjennom et langt forskerliv har han lært seg hvordan en får oppmerksomhet, også via dårlige erfaringer. En gang han holdt et foredrag på tre timer, sovnet møtelederen til slutt.

- Da jeg satt på toget på vei hjem, reflekterte jeg over hva dette kunne skyldes. Jeg kom fram til at jeg ikke var nervøs nok, og at foredraget derfor ble kjedelig.

Telhaug kommer igjen tilbake til hvordan pedagogikk og formidling går hånd i hånd.

- Det handler om å vekke følelser, gi tilhørerne en opplevelse og å menneskeliggjøre. Du kan gjerne overumple tilhørerne og si noe litt frekkere enn vanlig, smiler han.

Selv om han nå pensjonerer seg, håper han å få holde ett og annet foredrag.

DEBATTGLAD: Veteranen Oftedal Telhaug kvier seg ikke for å heve pekefingeren mot statsråd Kristin Clemet og hennes skolepolitikk.
Idrettsmannen
Dag Solstad hevdet i et intervju i Morgenbladet at han eller Kjartan Fløgstad var først ute med å bringe fotballen inn i skjønnlitteraturen. Alfred Oftedal Telhaug tar æren for å ha gjort det samme – i norsk skolehistorie.

- Det har blitt noen kåserier og kommentarer om idrett. Noe av det jeg har skrevet har ikke min kone tillatt meg å publisere. Det gjelder spesielt en analyse av Harald Martin Bratbakk og Dagbladets forhold til ham. Telhaug beskriver seg som en lidenskaplig idrettsmann på middelmådig nivå. Bedriftsidretten har nytt godt av ham, selv om han aldri har vunnet noe særlig.

- Gjennom idretten har jeg fått tilfredsstilt konkurranseinstinktet og har beholdt helsa.

Telhaug er medlem av "Papirpedagogene", en treningsgruppe bestående av hans nærmeste kolleger.

- Jeg trives best når jeg er sammen med venner og har joggesko eller ski på beina.

Tekst og foto: Beate Horg