MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Realfag i 3D (5.10.04, 17:09)

IME-fakultetet utfordret fordommene om realfagenes grå forskningshverdag ved å benytte ungdommens eget språk: 3D på big screen i RAVE-lokalene.

Handler realfag om støvete gamle gubber som dukknakket vandrer rundt blant boblende reagensrør i bortgjemte kjellerlaboratorier? Vel, en del unge ser ut til å tro det. Da er det en god idé å bryte ned denne misoppfatningen. En annen ide er å kommunisere gjennom ungdommens egne kanaler.

ÆÆÆSJ!: For noen av elevene ble det tredimensjonale opplevelsen av å stikke ei nål inn i ei hånd litt for ekte.
Foto: NTNU Info/Gurdrun Sjøvold
Supercomputing Day
Fakultet for informasjonsteknologi, matematikk og elektroteknikk (IME) slo to ideer i en smekk ved å invitere skoleklasser til å besøke 3D-visualiseringslabbene ved NTNU på Supercomputing Day fredag 24. september. Å stikke en nål inn i legemsdel med (virtuelt) kjøtt og blod, eller å bevege seg inni en hjernesvulst i tre dimensjoner, utfordrer bildet av den todimensjonale, støvete professoren.

- Ungdommene fikk en skikkelig aha-opplevelse. Mange av dem hadde ikke tidligere sett sammenhengen mellom matematikk og deres egne videospill hjemme. Vi fikk veldig gode tilbakemeldinger både underveis og i etterkant, da lærerne ble bedt om å evaluere arrangementet, sier Gudrun Sjøvold, som var koordinator for Supercomputing Day.

AHA!: Mange av elvene skjønte plutselig sammenhengen mellom matematikk og deres egne videospill.
Skikkelig "Rave"
I år var det Trondheimsskolene Byåsen, Gerhard Schønning og Katedralskolen som fikk sjansen til å dykke ned i medisinens, materialenes og geologiens liksomverden.

Laboratoriene som fikk besøk, var:

  • RAVE
  • Minivisjonariet på Institutt for Petroleumsteknologi og anvendt geofysikk
  • Grafikklaboratoriet og Minivisjonariet på Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap
  • VR-laboratoriet ved Institutt for kjemi.

    Tekst og foto: Tor Harald Monsen

    Satsingsområdet IKT
     Se videoklipp
  •