Realfag i 3D
(5.10.04, 17:09) IME-fakultetet utfordret fordommene om realfagenes grå forskningshverdag ved å benytte ungdommens eget språk: 3D på big screen i RAVE-lokalene. Handler realfag om støvete gamle gubber som dukknakket vandrer rundt blant boblende reagensrør i bortgjemte kjellerlaboratorier? Vel, en del unge ser ut til å tro det. Da er det en god idé å bryte ned denne misoppfatningen. En annen ide er å kommunisere gjennom ungdommens egne kanaler.
|
ÆÆÆSJ!: For noen av elevene ble det tredimensjonale opplevelsen av å stikke ei nål inn i ei hånd litt for ekte.
Foto: NTNU Info/Gurdrun Sjøvold |
Supercomputing Day
Fakultet for informasjonsteknologi, matematikk og elektroteknikk (IME) slo to ideer i en smekk ved å invitere skoleklasser til å besøke 3D-visualiseringslabbene ved NTNU på Supercomputing Day fredag 24. september. Å stikke en nål inn i legemsdel med (virtuelt) kjøtt og blod, eller å bevege seg inni en hjernesvulst i tre dimensjoner, utfordrer bildet av den todimensjonale, støvete professoren.
- Ungdommene fikk en skikkelig aha-opplevelse. Mange av dem hadde ikke tidligere sett sammenhengen mellom matematikk og deres egne videospill hjemme. Vi fikk veldig gode tilbakemeldinger både underveis og i etterkant, da lærerne ble bedt om å evaluere arrangementet, sier Gudrun Sjøvold, som var koordinator for Supercomputing Day.
|
AHA!: Mange av elvene skjønte plutselig sammenhengen mellom matematikk og deres egne videospill. |
Skikkelig "Rave"
I år var det Trondheimsskolene Byåsen, Gerhard Schønning og Katedralskolen som fikk sjansen til å dykke ned i medisinens, materialenes og geologiens liksomverden.
Laboratoriene som fikk besøk, var:
RAVE
Minivisjonariet på Institutt for Petroleumsteknologi og anvendt geofysikk
Grafikklaboratoriet og Minivisjonariet på Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap
VR-laboratoriet ved Institutt for kjemi.
Tekst og foto: Tor Harald Monsen Satsingsområdet IKT Se videoklipp
|