MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Læringsassistenter mangler kontrakt (6.10.04, 08:20)

Kontrakt har vært fremmedord for mange læringsassistenter ved NTNU, men nå lover ledelsen bot og bedring. Det er på tide, mener Forskerforbundet.

PROBLEMATISK: Både Pernille Jahnsen Berg (til venstre) og Borgny Knudsen har savnet en arbeidskontrakt for jobben ved NTNU.
- Det er viktig for oss at arbeidet vi gjør skjer i ordnede former. Vi vil vite hva slags plikter og rettigheter vi har og få dem bekreftet i en arbeidskontrakt, understreker Pernille Jahnsen Berg.

På grunn av manglende retningslinjer og ulik praksis ved instituttene og fakultetene har læringsassistentenes arbeidsvilkår variert kraftig. Noen har fått sykepenger og kontrakt, mens andre ikke har fått.

Pernille og Borgny Knudsen ble ansatt som læringsassistenter ved Pedagogisk institutt i fjor høst. Nå jobber Pernille som stipendiat, mens Borgny fortsatt er læringsassistent i tillegg til hovedfagsstudent. De understreker hvor viktig det er å ha papirene i orden.

Viktig dokumentasjon
- Som hovedfagsstudent er læringsassistentjobben hundre prosent faglig rettet og relevant. Nettopp derfor er det viktig for meg å kunne trekke den fram ved et jobbintervju. Da trenger jeg papirer, forklarer Borgny.

- Dessuten må du ha papirer på at du har en inntekt hvis du for eksempel skal søke om lån. Det er svært aktuelt for folk som er ferdig med hovedfag eller master og jobber midlertidig som læringsassistenter, forteller Pernille.

FAKTA

OM LÆRINGSASSISTENTER:
Rundt 250 utdannes hvert år gjennom LAOS-prosjektets pedagogikk-kurs.

Jobben har utgangspunkt i den tradisjonelle studentassistentrollen ved Gløshaugen, men er knyttet mer opp mot undervisning.

For tiden kvalifiserer assistenter som har hatt kurset, til lønnstrinn 14, mens resten har lønnstrinn 12. Det gjelder også de andre assistentstillingene.

Da hun skulle søke om lån, måtte hun gå til arbeidsgiveren for å få attest, siden hun ikke hadde kontrakt.

- I mitt tilfelle gikk det greit, men det er ikke slik det skal være, legger hun til.

Lite forståelig
Pernille gikk derfor sammen med andre i samme situasjon og prøvde å utforme en generell kontrakt som kunne brukes på alle fag. En positiv sjef hjalp dem med å sende et utkast til fakultetet.

- Når LOs sommerpatrulje kjører såpass hardt på at man skal ha kontrakt selv for en måneds sommerjobb, er det lite forståelig at ikke vi får det for et halvt års ansettelse. Og dette ved universitetet, påpeker Borgny.

Jobber med saken
Universitetsadministrasjonen er nå klar over problemet, og arbeider med å forbedre situasjonen. I vår begynte et stort prosjekt med å revidere heftet ”Lokal lønnspolitikk for NTNU”. Petter Wiig i Organisasjonsavdelingen er leder for en partssammensatt gruppe som skal gå gjennom alle stillingene ved universitetet.

BOT OG BEDRING: Nå skal det bli faste rammer rundt assistentstillingene, lover Petter Wiig i Organisasjonsavdelingen.
- De forskjellige lærings- og studentassistentstillingene har ikke vært med før, men nå skal de inn i heftet, forklarer Wiig.

Han mener innføringen av læringsassistenter i forbindelse med Kvalitetsreformen er en særlig viktig grunn til at de må se over forholdene på nytt.

- Her har det har vært mye kreativitet ute og gått, både blant fakulteter og de enkelte institutter.

Felles system
Målet er å lage et felles system for tilsetting i assistentstillingene, og skape et enklere og mer gjennomsiktig system. Wiig tror arbeidet kommer til å ta mesteparten av høsten. Men arbeidskontrakt skal det bli, lover han.

- Akkurat det er svært lite kontroversielt. Ingen vil ha noe i mot en kontrakt. Tvert i mot – alle ansatte hos oss, studenter eller ikke, har krav på en arbeidsavtale. Det vanskeligste blir å utvikle et system som ivaretar de enkelte variantene.

Forskerforbundet støtter studentene
Hovedtillitsvalgt i Forskerforbundet, Kristin Dæhli, får flere henvendelser fra studenter som savner ryddige arbeidsvilkår.

- Studenter har arbeidet ved universitetet i alle år, men de brukes mer og mer, også til ordinære arbeidsoppgaver. Det er flere som oppdager at de blir dårlig behandlet.

Hun synes det er positivt at administrasjonen nå tar ansvar.

- I ethvert arbeidsforhold skal det foreligge en arbeidsavtale. Det står i Arbeidsmiljøloven. Selv om dette gjelder folk som har studier som sin hovedgeskjeft, er de også ansatte ved NTNU, presiserer hun.

Tekst og foto: Anne Winsnes Rødland