MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

- Undervisningen må være morsom (21.10.04, 08:32)

Det var rådet Marianne Sneve Olsen fra Program for Lærerutdanning ga professorene i ingeniørfag da Vitenskapsakademiet inviterte til diskusjonsmøte om norsk ingeniørutdanning.

KOMITELEDER: Professor Hendrik Van Brussel fra KU Leuven i Belgia har ledet evalueringsarbeidet den internasjonale ekspertgruppen har gjennomført av norsk ingeniørutdanning. Økt satsing på grunnforskning er en av de anbefalingene i rapporten.
- Jeg hadde håpet å møte en forsamling med litt lavere gjennomsnittsalder, sa direktør Roy Gabrielsen fra Forskningsrådet da han innledet til diskusjon om evalueringsrapporten om ingeniørfagene i Norge. Det er høy emeritusprosent når Norges Tekniske Vitenskapsakademi (NTVA) inviterer til møte, og slik var det også denne gangen.

Den internasjonale evalueringsgruppa som har gjennomgått ingeniørutdanningen ved NTNU, Landbrukshøgskolen og høgskolene i Narvik og Stavanger, stilte opp for å diskutere resultatet av vurderingen med de det gjelder.

God rapport
Hovedkonklusjonene er referert i en tidligere artikkel i Universitetsavisa, og resultatet er slett ikke så galt for NTNUs vedkommende. De 33 faggruppene som er vurdert får en gjenmnomsnittskarakter på 3,58 på en skala fra 1 til 5 (excellent), og 11 av gruppene får toppkarakter.

SOLOLØP: Doktorgradsstudentene arbeider for mye alene, og de har små muligheter for en videre karriere i den akademiske verden, mener tidligere rektor ved den tekniske høyskolen I Stockholm, professor Janne Carlsson.
- En meget god rapport, var omkvedet fra de som tok ordet i debatten. – En plattform for langsiktig planlegging, sa oppdragsgiver for arbeidet, direktør Roy Gabrielsen i Forskningsrådet.

Forbedringspotesial
Lederen for vurderingsarbeidet, professor Hendrik Van Brussel fra KU Leuven i Belgia, oppsummerte innledningsvis de punkt som kan forbedres:

  • Strategiske planer – folk vet ikke om dem og de blir ikke fulgt opp
  • Ulogiske strukturer som bør gjøres om
  • Flere kvinner må inn i ingeniørutdanningen
  • Doktorgradsutdanningen må strømlinjeformes
  • Uklar målsetting for ingeniørutdanningen ved høgskolene
  • Internasjonal publisering er viktig for å måle forskningens kvalitet
  • Bedre markedsføring av støtte til entreprenørvirksomhet

    ENESTE TALSKVINNE: - Godt læringsmiljø er avgjørende for god læring, påpeker Marianne Sneve Olsen. Hun jobber med universitetspedagogikk ved NTNU, og driver bl.a. opplæring av læringsassistenter.
    Vis engasjement
    Midt i flokken av hvithårede, eldre menn, satt Marianne Sneve Olsen fra Program for lærerutdanning. Hun er opptatt av rekrutteringen til forskergjerningen og ingeniørfagene, og kom med en klar oppfordring til professorene:

    - Vis engasjement for faget, gjør undervisningen morsom, var hennes oppfordring. Ved å skape et godt læringsmiljø blir det lettere å rekruttere fra videregående – ryktet vil gå, og ved å vise gleden ved å finne ut nye ting vil unge studenter bli inspirert til å gå inn i forskningen, påpekte Sneve Olsen, og høstet applaus for sitt engasjerte innlegg.

    Tekst og foto: Arne Asphjell

  •