- Undervisningen må være morsom
(21.10.04, 08:32) Det var rådet Marianne Sneve Olsen fra Program for Lærerutdanning ga professorene i ingeniørfag da Vitenskapsakademiet inviterte til diskusjonsmøte om norsk ingeniørutdanning. |
KOMITELEDER: Professor Hendrik Van Brussel fra KU Leuven i Belgia har ledet evalueringsarbeidet den internasjonale ekspertgruppen har gjennomført av norsk ingeniørutdanning. Økt satsing på grunnforskning er en av de anbefalingene i rapporten. |
- Jeg hadde håpet å møte en forsamling med litt lavere gjennomsnittsalder, sa direktør Roy Gabrielsen fra Forskningsrådet da han innledet til diskusjon om evalueringsrapporten om ingeniørfagene i Norge. Det er høy emeritusprosent når Norges Tekniske Vitenskapsakademi (NTVA) inviterer til møte, og slik var det også denne gangen.
Den internasjonale evalueringsgruppa som har gjennomgått ingeniørutdanningen ved NTNU, Landbrukshøgskolen og høgskolene i Narvik og Stavanger, stilte opp for å diskutere resultatet av vurderingen med de det gjelder.
God rapport
Hovedkonklusjonene er referert i en
tidligere artikkel i Universitetsavisa, og resultatet er slett ikke så galt for NTNUs vedkommende. De 33 faggruppene som er vurdert får en gjenmnomsnittskarakter på 3,58 på en skala fra 1 til 5 (excellent), og 11 av gruppene får toppkarakter.
|
SOLOLØP: Doktorgradsstudentene arbeider for mye alene, og de har små muligheter for en videre karriere i den akademiske verden, mener tidligere rektor ved den tekniske høyskolen I Stockholm, professor Janne Carlsson. |
- En meget god rapport, var omkvedet fra de som tok ordet i debatten. – En plattform for langsiktig planlegging, sa oppdragsgiver for arbeidet, direktør Roy Gabrielsen i Forskningsrådet.
Forbedringspotesial
Lederen for vurderingsarbeidet, professor Hendrik Van Brussel fra KU Leuven i Belgia, oppsummerte innledningsvis de punkt som kan forbedres:
Strategiske planer – folk vet ikke om dem og de blir ikke fulgt opp
Ulogiske strukturer som bør gjøres om
Flere kvinner må inn i ingeniørutdanningen
Doktorgradsutdanningen må strømlinjeformes
Uklar målsetting for ingeniørutdanningen ved høgskolene
Internasjonal publisering er viktig for å måle forskningens kvalitet
Bedre markedsføring av støtte til entreprenørvirksomhet
|
ENESTE TALSKVINNE: - Godt læringsmiljø er avgjørende for god læring, påpeker Marianne Sneve Olsen. Hun jobber med universitetspedagogikk ved NTNU, og driver bl.a. opplæring av læringsassistenter. |
Vis engasjement
Midt i flokken av hvithårede, eldre menn, satt Marianne Sneve Olsen fra Program for lærerutdanning. Hun er opptatt av rekrutteringen til forskergjerningen og ingeniørfagene, og kom med en klar oppfordring til professorene:
- Vis engasjement for faget, gjør undervisningen morsom, var hennes oppfordring. Ved å skape et godt læringsmiljø blir det lettere å rekruttere fra videregående – ryktet vil gå, og ved å vise gleden ved å finne ut nye ting vil unge studenter bli inspirert til å gå inn i forskningen, påpekte Sneve Olsen, og høstet applaus for sitt engasjerte innlegg.
Tekst og foto: Arne Asphjell |