LESERBREV Geir Arne Oland: Fortsettelse på klage mot styrevedtak
(22.10.04, 09:42) For to uker siden startet jeg en underskriftkampanje mot et vedtak fattet i styret ved NTNU, og det har nå komme inn over 300 underskrifter. Dette er bra! Vedtaket vi protesterer mot er dette: “Dersom studenten har bestått har han/hun rett til å framstille seg en gang i ett emne hvert studieår for å forbedre karakteren. Det er da beste karakter som teller. Der karakteren fastsettes på grunnlag av flere delvurderinger, må alle vurderingene taes opp igjen."
Jeg ble motivert til å starte kampanjen av en NTNU-student som har mye energi og stå-på-vilje for studentene ved NTNU. Jeg håper at dere som leser dette og som også har meninger om hvordan ting bør være, gjør noe med det. Jeg har samlet noen argumenter mot vedtaket som jeg vil nevne her:
1. Faren for at studenter velger å stryke dersom de ligger an til en dårlig karakter
Jeg spår at studenter selvfølgelig velger å stryke dersom de føler at de gjør en dårlig eksamen og vet de bare kan forbedre en eksamen per kalenderår. Dette vil føre til økt strykprosent for NTNU og vil ta seg dårlig ut i statistikkene som NTNU skal levere inn når kvalitetsreformen skal evalueres på nasjonalt plan.
2. Faren for at studenter velger å flytte og begynne å studere ved andre høyskoler/universiteter
Dette vedtaket er en regel som kun gjelder ved NTNU. Derfor er det naturlig å tenke seg at studenter som fortsatt er unge og flyttbare velger å flytte til skoler der de har større frihet som studenter. Dette innebærer å kunne forbedre flere eksamener over kort tid.
Studenter som er uteksaminert med karakterer de er misfornøyd med i et grunnfag, må bruke et år per emne for å forbedre alle fire karakterene. Dette er lite effektivt og selvfølgelig vil sikkert også denne studenten velge å flytte til et annet studiemiljø der disse karakterene kan forbedres på et halvår.
3. Problemer i forhold til lånekassa
Studenter som må forbedre f.eks. to fag for å komme inn videre fag de arbeider mot, må ta 30 studiepoeng for å få lån og stipend fra lånekassa. Dette innebærer at studenter må velge fag som er uaktuelle og som ikke har noe med den utdanningen de sikter mot.
Dette går også mot tanken om at den nye studieformen skal være effektiv. Hvis ikke målet er at studenten skal lære fag og emner som ikke interesserer studenten vel å merke.
4. Urettferdig i og med at de nye studentene ikke vil få like høyt snitt som studenter tidligere år p.g.a. vedtakets begrensinger
Dette medfører at de studentene som går på NTNU i dag ikke har like stor sjanse til å forbedre sine karakterer og stille sterkere i arbeidslivet. Studenter som gikk på NTNU før, hadde ubegrenset med muligheter til å forbedre karakterene slik at de hadde sterkere sjanser i arbeidslivet og i jobbsøking.
5. Studentene ønsker å kunne bestemme selv
Studentene ønsker å ha muligheten til selv å kunne bestemme hvor mange eksamener de kan forbedre. Dette vedtaket begrenser handlefriheten studenten har i løpet av studietiden ved NTNU. Vi er voksne mennesker som selv kan prioritere og stå for våre valg.
Her finner du en hjemmeside angående klagen
Her kan dere fortsatt bidra med underskrifter til kampanjen |