MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

LESERBREV

Rikard Mikalsen: Hvem har sagt "galt å skrive lærebøker"? (26.10.04, 12:46)

Etter Professor Allan Krills innlegg om lærebøker går de kritiserte forfatterne, Morten Levin og Monica Rolfsen, i forsvar og anlegger en skyttergravskrig i beste George W. Bush-stil. Jeg finner ikke Krills innlegg på langt nær så "forunderlig" og "sauset sammen" som forfatternes svar.

Krill stiller klare og legitime spørsmål, og av svaret slutter jeg at forfatterne opplever denne kritikken som ubehagelig.

Noen kommentarer til deres "strukturerte" framstilling av problemet:

1. Det er faglærers ansvar å tilse at studentene har det materiellet som kreves for å gjennomføre kurset. Dette kan være gjennom anbefalinger til lærebøker som studentene bør kjøpe, eller gjennom materiell utdelt eller gjort tilgjengelig elektronisk. Krill har kanskje fag der han deler ut egenproduserte manuskripter, og anbefaler studentene bøker som støttelitteratur (slik britisk praksis er)? Er en slik løsning positiv eller negativ for studentene?

2. Hvis det viste seg at materiellet måtte utvikles selv: Ville det vært mulig å utvikle dette som et hefte for bruk på NTNU, som studentene kunne fått kjøpt til prisen av trykkekostnadene (slik det gjøres i mange andre fag, både på NTNU og andre steder)? Ser forfatterne de positive virkningene en slik løsning kunne hatt for studentene, selv om det ikke medfører like stor økonomisk gevinst for dem selv?

3. Jeg konstaterer at forfatterne fortsatt sitter i sine skyttergraver, og gjør sitt eget innlegg langt mer "forunderlig" enn det de beskylder Krills innlegg for å være. Er forfatterne så hårsåre fordi kritikken fra Krill stemmer? (Jeg har ikke sett boken selv.)

At "flere andre fag har lærebøker skrevet av faglærere" har ingen relevans i denne sammenhengen, og betyr ingenting i forhold til Krills kritikk. Ei heller er det av betydning om man blir rik av å skrive norske lærebøker eller ikke. Krill etterlyser det prinsipielle i denne saken, noe forfatterne kommenterer med "Det skulle vel ikke være etisk problematisk."

Hvis målet er "å forme et pensum godt tilrettelagt for NTNUs aktuelle studentgruppe", er det da et kriterium at det utgis som en bok til 300 kroner, og ikke et hefte til 30 kroner?

Rikard Mikalsen

 
 
    
 SEND INN LESERBREV TIL
 REDAKSJONEN >>>
 
 FLERE LESERBREV:
Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk (19.1 2010)
 
Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken (15.1 2010)
 
Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut? (13.1 2010)
 
Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK (30.12 2009)
 
Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis (21.12 2009)
 
Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU” (15.12 2009)
 
Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva? (10.12 2009)
 
Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker (10.12 2009)
  Allan Krill: For mappa mi (14.12 2009)
 
Per Carlsen: Læresteder i klemme (7.12 2009)
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme (9.12 2009)
 
Odd W. Andersen: Saltkraftverk (30.11 2009)
 
Arkiv