MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

DESIGNAMBASSADØR BRENDE PÅ BESØK:
- Bedrifter tjener på god design (21.10.04, 08:26)

Fokus på design kan øke Norges konkurranseevne, mener nærings-og handelsminister Børge Brende. NTNU-miljøet gleder seg over Regjeringens design-satsing.

BRENDE UTFORSKER: Turnebussen ”Design underveis” er fylt med eksempler på vellykkede norske designprodukter. Her tester nærings- og handelsminister Børge Brende ut barnevognen Stokke XPLORY.
Med statsråden i spissen har Regjeringen bestemt at 2005 er offisielt designår i Norge. Derfor er det blant annet foreslått å bevilge fire millioner kroner ekstra til Norsk Designråd i årets statsbudsjett.

Under seminaret ”Design underveis” ved Institutt for produktdesign, snakket Børge Brende varmt både om design og designerne.

Praktisk sans
- Designere imponerer meg. De har praktisk sans, og det er viktig, påpekte han overfor representanter fra landets designmiljø og det lokale næringslivet, studenter og ansatte fra vertskapsinstituttet.

Brende mener bevissthet knyttet til design skaper gevinst. Han skisserte blant annet hvordan kunnskapseksport, gjerne i form av design, kan komme til å berike Norges næringsliv i nær framtid.

- Bedrifter som lykkes, har gjerne en klar kobling mellom innovasjon og design. Flere får opp øynene for viktigheten av brukergrensesnitt og utseende på produkter. Det handler om å jobbe smartere, sa Brende.

DESIGNGRÜNDERE: Espen Aleksander Jørgensen, Jørgen Solstad og Carl Andrè Nørstebø er nyutdannede produktdesignere som nettopp har startet bedriften Kadabra. (Carl-Gustaf Lundholm var ikke tilstede da bildet ble tatt.)
Håper på flere arbeidsplasser
Leder for Institutt for produktdesign, Johannes Sigurjonsson, syns det er bra at design settes på dagsorden. Mange av deltagerne på seminaret var lokalt næringsliv som kjenner instituttets kompetanse fra før.

Sigurjonsson håper fokuset kaster av seg i form av arbeidsplasser og profilering av produktdesigner-utdannelsen ved NTNU – også nasjonalt.

- Noen har skjønt at å satse på design er en investering. Vi ser gjerne at flere fra næringslivet får opp øynene for oss. Det blir spennende å se om det nasjonale designfokuset fører til noe, men jeg har tro på at Børge Brende står på for å lykkes.

FIKK DESIGNHJELP: Bjørn Henrik Solberg fra Duun Industrier samarbeidet med studentene Lise Andreasen, Stian Remåd, Lena Larsen og Ivan Marius Kristiansen om å lage ny vedmaskin.
Positivt for studentene
Student Bjørn Hembre er med i UT-gruppa, et nystartet prosjekt som arbeider med å få Institutt for produktdesigns kompetanse bedre kjent blant bedrifter. Han håper satsningen fra Nærings- og handelsdepartementet blir til mer enn en visjon.

- Dette er så klart musikk i våre ører, sier Hembre.

Duun Industrier er et eksempel på at studenter kan gjøre nytte for seg i næringslivet. Bedriften engasjerte studenter fra Institutt for produktdesign i arbeidet med å lage ny vedmaskin.

- For oss er det viktig å være synlig, og å skille oss ut på markedet. Den kompetansen har studentene her, sier Bjørn Henrik Solberg fra Duun Industrier.

Tekst og foto: Beate Horg