LESERBREV Monica Rolfsen og Morten Levin: Lærebøker som kvalitetsheving.
(27.10.04, 10:32) I et innlegg i Universitetsavisa 26. oktober følger Rikard Mikalsen opp kritikken mot vår lærebok i Arbeid i Team, uten å ha tatt seg tid til å se boken som diskuteres. Mikalsen finner vår karakeristikk av Alan Krills innlegg, som startet debatten, urimelig. Det skyldes at han ser helt bort fra Krills hovedkritikk av boken, nemlig at den inneholder for mye tekst og for få bilder! Vi opprettholder vår oppfatning av at dette er en forunderlig innvending mot en lærebok på universitetsnivå.
Mikalsen mener at vi burde skrevet et kompendium til 30 kroner i stedet for en lærebok til 275. I fjorårets utgave av Arbeid i Team gjorde vi nettopp det. For det første koster et slikt kompendium 100-150 kroner og ikke 30 kroner slik Mikalsen påstår. En gjennomarbeidet bok som er revidert av et forlag representerer dessuten en vesentlig kvalitetsheving, noe vi mener studentene fortjener.
For det tredje har flere fag ved NTNU behov for bøker i teamarbeid, blant annet har dette vært etterspurt av studenter som tar "Eksperter i Team" i 4. årskurs. Faglærerne her kan bekrefte vår påstand om at det ikke finnes gode alternativer på norsk. Det finnes imidlertid amerikanske alternativ som ville vært dyrere for studentene, og vesentlig dårligere. På dette feltet er det store kulturelle ulikheter mellom USA og Norge.
For det fjerde er det flere universitet og høgskoler i Norge som underviser i teamarbeid, og det er stor etterspørsel etter norsk læremateriell.
Mikalsen mener det ikke er relevant at andre fag også tilbyr egenprodusert læremateriell. Krill fremstiller dette som noe enestående fra vår side, mens vi har påvist at mange faglærere gjør dette, nettopp for å gi studentene et bedre tilbud. At dette ikke er relevant, forblir en ubegrunnet påstand.
Beskyldningen om at dette gjøres for å tjene penger som både Mikalsen og Krill fremmer, er helt urimelig. Dersom profittmaksimering var vår motivasjon, ville det vært helt andre oppdrag og oppgaver vil ville prioritert å bruke vår fritid på enn å skrive lærebøker for et norsk marked.
Det som derimot er vår drivkraft, er ønsket om å fagliggjøre det utstrakte gruppearbeid som foregår ved NTNU, ved andre undervisningsinstitusjoner og i arbeidslivet. Teamarbeid er ikke bare en hvilken som helst arbeidsform, men en faglig tradisjon med dype røtter i norsk arbeidsliv.
Vesentlig forskningsbidrag i tradisjonen startet nettopp ved daværende NTH på 1960-tallet. Vår beskjedne ambisjon er å videreutvikle vår fagtradisjon. En lærebok på feltet er bidrag i denne retning. |