EKSPERTER I TEAM: Stunt mot teknoskrekk
(29.10.04, 09:05) Mange Dragvoll-studenter blir skremt av teknologidelen av Eksperter i Team. Bjørn Sortland håper å kurere skrekken og få humanistene til å prøve noe nytt. |
PROPAGANDA: Petter El Fakiri er stud.ass på landsbyen ”Propaganda realfag”. Han strever med å få oppmerksomheten til dragvollstudentene, men gir ikke opp.
Foto: Beate Horg
|
Onsdag og torsdag denne uka ble alle de 49 landsbytemaene for Eksperter i Team (EiT) presentert på Dragvoll og Gløshaugen. Det er første gang i NTNUs historie at lærerne stiller opp med en presentasjon av et emne på denne måten.
I løpet av de kommende tre ukene skal studentene bestemme seg for hvilken landsby de vil søke på.
Teknologi – nei takk
– Teknologisiden passer ikke helt inn i studiet mitt. Med en litt mer etisk rettet inngang kunne det kanskje gå, tror Merete Karlsen, masterstudent i kristendomskunnskap.
Studievenninnen Sidsel Bakke er enig: – Mange av landsbyene ser spennende ut. Men jeg tviler på at jeg velger noe med altfor mye teknologipreg, sier hun.
De to studentene står foran standen til ”En fremtid på skinner”, et landsbytema som er blitt til i samarbeid med Jernbaneverket. Oppgaven i denne landsbyen er å gjøre jernbanen mer attraktiv og framtidsrettet. Studentassistent Lars Weyerdal mener absolutt dragvollerne har noe her å gjøre.
|
KOM TIL OSS: Landsbyhøvding Bjørn Otto Elvenes og stud.ass. Lars Weydahl vil gjerne at masterstudentene Sidsel Bakke og Merete Karlsen skal velge ”En fremtid på skinner” som sin landsby i Eksperter i Team.
Foto: Beate Horg
|
Ikke bare stygge ligninger
– Poenget med Eksperter i Team er at det skal være tverrfaglig. Et etisk perspektiv på problemstillingene er midt i blinken, og vi ønsker virkelig at flere dragvollstudenter får lyst til å kaste seg på, sier Weyerdal som er siv.ing.-student i data.
Han får støtte fra Bjørn Sortland. EiT-lederen mener humanistene har mye å bidra med, selv om de kanskje ikke tror det.
- En del av de spesielt teknologitunge landsbyene ønsker studenter fra de frie studiene fordi de kan bidra med nye ideer og tanker. Mange tror teknologi bare handler om integraler og stygge ligninger, men jeg tror opplevelsen vil være en helt annen enn forventet. Det har vi sett i andre sammenhenger, sier Sortland.
FAKTA | EKSPERTER I TEAM
Prosjekt der studenter fra ulike fag samarbeider i grupper.
Studentene organiseres i landsbyer som karakteriseres ved et stort tverrfaglig tema.
Opprettet i 2001 som obligatorisk emne i siv.ing.-studiet.
I 2002 vedtatt som obligatorisk bestanddel i mastergraden ved hele NTNU.
HF- og realfagsstudentene først ute med oppstart våren 2004.
Lagt til rette også for studenter fra medisin, arkitektur og samfunnsvitenskapdelen av SVT fra våren 2005. | Ulike briller
Hovedkriteriet for de ulike landsbytemaene er at de skal være tverrfaglige. Det betyr at alle skal kunne bidra med kunnskap fra sine fagfelt. Sortland er ikke enig i at teknologien får større fokus enn andre aspekter.
– Temaene kan tolkes i ulike retninger avhengig av hvilke briller man tar på seg. Tar man på seg teknologibrillene, finner man ut at alt er teknologi. Tar man på seg andre briller, ser man andre utfordringer.
Sortland håper dragvollstudentene blir mer positive etter denne ukas landsbypresentasjon: – Her kan studentene komme i kontakt med både lærere og studentassistenter, og forhåpentligvis kan det hjelpe dem å overvinne frykten.
Av Beate Horg og Elin Fugelsnes Les om Eksperter i Team her
|