LESERBREV Asbjørn Aune: Gruppearbeid over fire semester
(3.11.04, 09:18) I Universitetsavisa 29. oktober har student Christer Betten, elev i faget, et meget leseverdig innlegg i en uryddig debatt om professor Morten Levins og forsker Monica Rolfsens pensumbok i innføringskurset i Arbeid i Team. Jeg er ubetinget for at studentene fra første semester bør trenes i å arbeide i team og at de trenger teori om gruppearbeid og praktiske ferdigheter i bruk av metoder og teknikker i problemløsning. Jeg er også ubetinget tilhenger av pensumlitteratur på norsk.
Diskusjonen så langt har imidlertid ikke berørt spørsmålet om hvordan og ikke minst når denne læringen skal skje. Dette burde vært diskutert før opplegget nå blir mer eller mindre ”sementert”.
Bakgrunnen for dette innlegget er student Bettens bemerkninger om studentenes manglende forståelse og motivasjon for kurset. For studentenes læring tror jeg det ville vært bedre å lære teamarbeid i et ”vertikalt kurs” der de jobber med gruppeprosjekter i en ”streng” de fire første semestrene. Prosjektene bør så vidt mulig hente faglige elementer fra de tre andre fagene i samme semester og studentene tilbys teori og problemløsningsmetoder etter behov.
Et slikt opplegg burde være mulig i det minste på IVT-fakultetet der man arbeider for å gjøre disse fire semestrene mest mulig felles for alle studentene. Opplegget vil kreve samarbeid både horisontalt og vertikalt mellom enkeltlærere og institutter - helt i overensstemmelse med NTNU’s langsiktige mål, i kvalitetsreformens ånd og avgjort til fordel for studentene.
Det måtte også være et meget interessant eksperiment pedagogisk og samarbeidsmessig. Jeg anser det også sannsynlig at opplegget kunne bedre læringen i hvert enkelt fag.
For meg er dagens løsning med et ”sjokk-kurs” uten faglig tilknytning umiddelbart etter immatrikuleringen, dagens Eksperter i team i 4. årskurs og et sannsynligvis for stort antall ukoordinerte prosjektarbeider i grupper, en halvgod løsning.
Asbjørn Aune,
Professor emeritus |