MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Vil gjøre matte til en lek (9.11.04, 11:10)

Hvem kan mene at matematikk er kjedelig når man har muligheten til å ende som selveste kongen av koordinatene?

Svaret får vi når de matematiske brettspillene ”Konge av koordinatene” og ”Kampen om kvadratene” sendes ut på markedet. Spillene er utviklet av NTNU-studenten Kristin Melgårdsbakken, i samarbeid med bedriften Simplicatus i Innovasjonssenter Gløshaugen.

SPILLDESIGNER: NTNU-student Kristin Melgårdsbakken har laget mattespillene ”Konge av koordinatene” og ”Kampen om kvadratene”.
– Spillene er først og fremst ment for undervisningen i ungdomsskolen og den videregående skolen, sier Melgårdsbakken.

Men hun håper at spillene vil appellere til flere enn elever og lærere.

– De egner seg også til privat bruk, mener hun.

Prisvinner
Kristin Melgårdsbakken har nylig fullført utdannelsen sin ved Institutt for produktdesign. Den første utgaven av ”Konge av koordinatene” var diplomoppgaven hennes.

Ved semesterslutt i vår fortsatte hun i sommerjobb hos Simplicatus, videreutviklet ”Konge av koordinatene” og lagde et lignende spill som har fått navnet ”Kampen om kvadratene”. Simplicatus fikk støtte fra Shell Technology Enterprise Program (STEP) for å ansette Melgårdsbakken i sommerjobben.

Utplasseringsprogrammet STEP omfatter studenter innen teknologifag, realfag, næringsmiddelfag, økonomi og administrasjon, og deltakerne konkurrerer om den best utførte sommerjobben. Årets vinner ble kåret blant nesten hundre prosjekter i begynnelsen av november – og det ble faktisk Kristin og matematikkspillene hennes som stakk av med førstepremien.

– Ja, selvsagt er jeg glad i matematikk, fastslår spilldesigneren.

Men hun forstår at enkelte elever blir sure og går lei av faget. Det er lett å føle at man ikke får taket på ligninger og koordinater.

KONGE PÅ BRETTET: Den som kommer seg rundt hele sirkelen, kan skryte av tittelen konge av koordinatene.
Snart i handelen
Ideen om å lage et spill som lar elevene lære matte på en morsom måte, kom etter at hun leste om Simplicatus og ”mattekoffertene” de lager for grunnskolen. Melgårdsbakken og daglig leder Vegard Engstrøm i Simplicatus bestemte seg for å samarbeide, og Engstrøm er godt fornøyd med det ferdige resultatet.

– Vi håper å få spillene i handelen før jul, sier han.

Kort fortalt dreier begge spillene seg om å løse ulike matematiske oppgaver. Alle oppgavene løses parvis, og hvem som skal samarbeide avgjøres med terningkast fra gang til gang. Det nytter altså ikke å toppe laget med klassens mattegeni.

Dessuten har oppgavene et praktisk preg, og Melgårdsbakken har erfart at det ikke nødvendigvis er de mest karakterflinke elevene som går av med seieren i mattespillene hennes.

En av oppgavene er for eksempel å forklare en tredimensjonal figur for medspilleren - som skal bygge en identisk figur – mens man selv har bind for øynene og bare kan ta på figuren man skal forklare.

Jobbjakt
– Spillene øver blant annet opp evnen til å forestille seg figurers form, størrelse og egenskaper, sier Melgårdsbakken, som godt kan tenke seg å lage flere spill – hvis hun får sjansen.

– Men jeg gjør også gjerne noe helt annet, forsikrer hun.

Engasjementet hennes hos Simplicatus er over nå.

– Så nå er jeg på jobbjakt, sier hun - med klar adresse til mulige arbeidsgivere.

Tekst og foto: Svein Arild Sletteng

Simplicatus hjemmeside