Elbil tom for strøm
(18.11.04, 21:01) For fem år siden kjøpte NTNU en elektrisk varebil. Etter 20.000 kilometer og over 50.000 kroner i verkstedregninger, er bilen i dag ubrukbar. Batteriet kan ikke lades, og det er ikke lønnsomt å kjøpe nytt. NTNU anskaffet sin Citroen Berlingo EL i september 1999. Bilen ble plassert hos elektroverkstedet i Teknisk avdeling. Trygve Foss, som farter rundt og foretar internkontroll av universitetets elektriske anlegg, fikk hovedansvaret for bruk og stell av bilen.
|
BILLIG I BRUK: Rimelig i drift men slett ikke problemfri – høye verkstedregninger og lave driftsutgifter karakteriserer NTNUs Citroen elbil.
- Strømregningen for vel 20.000 kilometer er på ca 1400 kroner, opplyser elsjåfør Trygve Foss. |
Optimistisk start
- Vi hadde store forhåpninger til anskaffelsen av elbil, forteller Foss.
– Den skulle profilere NTNUs miljøbevisste holdning, og den ble utstyrt med reklame for å vise at dette er en miljøvennlig bil. Egentlig hadde vi tenkt å kjøpe en Think, men siden den ennå ikke var kommet i salg i 1999, valgte vi å gå for denne Citroen varebilen.
De tre første årene gikk alt knirkefritt, opplyser Foss, men i 2003 begynte problemene. Batteriene ville ikke lades opp skikkelig. Forhandleren tok den inn på sitt verksted for å sjekke, men var usikker på hva som var feil.
Prøving og feiling i dyre dommer
Vifta som kjøler ned batteriene ble skiftet, men bilen var ikke like bra som før. En såkalt initialiseringslading på 72 timer ble også utført, uten at det hadde noen merkbar effekt.
Like før påske i år ble den ene av fire batteripakker skiftet, og det var ikke billig: Nesten 60.000 kroner.
- Vi kjørte en stund til, men bilen var ikke helt som den skulle. Mens jeg var borte på ferie i fire uker sto den på lading hele tiden. Første tur gikk til Ringve, men på tilbakeveien opp bakken til Gløshaugen var det full stopp. Batteriet var tomt. Dette var en distanse på mindre enn 2 mil, og fulladet skal den klare 8 mil.
|
ALARM: Batterimeteret på dashbordet viser at gjenværende kapasitet er 75 prosent, men alle varsellamper om at lading er nødvendig lyser. Det kjentes også på bilen – ingen sprut. |
Verkstedet har ikke peiling
Fra verkstedet fikk vi et nytt overslag over hva som måtte gjøres. Et forslag var å skifte av batteripakke, totalkostnad ca 200.000 kroner. De trodde kanskje også at elmotoren måtte få nye børster og vikles om, noe som ville komme seg på 30.000 kroner.
- Saken er at verkstedet ikke har peiling på elbil, mener Foss. De sier at kanskje er det slik og slik som må gjøres og at det kanskje vil koste så mye. Slik kan vi ikke holde på, konkluderer han. Nå har bilen stått siden september og NTNU er usikker på hva som bør gjøres.
Burde valgt Think
Et elbilfirma i Telemark er villig til å gi 25.000 kroner for bilen.
Garantiperioden var tre år. Forhandleren opplyser at det har vært en del prakk med disse bilene, og at de er glade for at importøren har sluttet helt å ta inn Citroen elbiler.
Til sammenligning så har Norges handelshøyskole i Bergen vært heldigere med sin investering i elbil. De kjøpte en norsk Think, og den er fortsatt på farten støtt og stadig.
Tekst og foto: Arne Asphjell |