MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Faglig-pedagogisk dag i hundre (1.12.04, 10:59)

Rundt fire hundre deltagere fra hele Midt-Norge kunne velge mellom alt fra "Onkel Skrue som økonom" til "Konflikten mellom Israel og Palestina" under årets faglig-pedagogiske dag.

KROPPSKUNNSKAP: - Du trenger ikke å forstå hvordan en bil virker for å bli en god sjåfør, påpeker Svein-Halvard Jørgensen. Kunsten å kjøre bil er et eksempel på kroppsliggjøring av kunnskap.
For mange lærere er det blitt tradisjon å delta på den faglige samlingen som NTNU arrangerer siste fredagen i november hvert år. Temaene spenner vidt, og publikum måtte nøye seg med utvalgte smakebiter blant de mer enn 40 kursene på årets program.

Universitetsavisas utsendte valgte å delta på ”Oppdagelsespedagogikk – læringens mønster og intuisjonens kraft”.

Konstruktiv nysgjerrighet
Foredragsholder Svein-Halvard Jørgensen har sosialantropologi som sitt fag i tillegg til at han har en doktorgrad i musikk og improvisasjon. Han mener oppdagelse er den mest elementære læringsform av alle.

- Oppdagelse involverer følelse, persepsjon og mønsterlogikk, oppsummerte han.

- Oppdagelse er konstruktiv nysgjerrighet, en form for intuitiv læring som er nedlagt i alle mennesker fra fødselen av, var foredragsholderens forklaring på begrepet oppdagelsespedagogikk.

BEKYMRET: Sigrid Skogan fra Steinkjer er bekymret for etterveksten av lærerkrefter innen realfagene.
Som eksempel på vellykket anvendelse av denne typen læring, trakk Jørgensen fram Dalgård skoles hyttebyggingsprosjekt i Bymarka. Gjennom å snekre små hytter i skogen, får elevene prøve seg politikere, arkitekter, snekkere og eiendomsmeglere. Matematikkunnskapene settes også på prøve.

Et annet eksempel er hvordan man lærer bilkjøring. Her er det mye kunnskap som ikke kan fanges i ord, men som må ”kroppsliggjøres”.

Realfaglærere en utdøende rase
Lektor Sigrid Skogan fra Steinkjer Videregående deltar hvert år på faglig-pedagogisk dag. – Dette er et viktig forum for faglig påfyll, sier hun. Det er matematikk og fysikk hun har forsynt seg av denne gangen.

Skogan er meget bekymret over utviklingen i realfagene. – Når vi slutter, er det ingen til å ta over, konstaterer hun. – Veritas må hente inn realister fra Østen for å få tak i fagfolkene de trenger.

BILLIG OVERNATTING: Norske Vandrerhjem var en av institusjonene som markedsførte seg mot lærerstanden på faglig-pedagogisk dag. Rimelig overnatting på klassetur, med lite TV og mye sosialt fellesskap er deres tilbud.
Hun er spent på den såkalte Pisa-undersøkelsen som legges fram 7. desember. Realfagskunnskapene i de ulike land er vurdert, og Skogan frykter at Norge kommer meget dårlig ut.

Hun setter sin lit til at Stortingsmelding 30, ”Kultur for læring”, vil gi en kursendring slik at det ikke blir så lett for elevene å velge bort ”tunge fag”.

Tekst og foto: Arne Asphjell

Faglig-pedagogisk dag på nett.