| Faglig-pedagogisk dag i hundre 
(1.12.04, 10:59) Rundt fire hundre deltagere fra hele Midt-Norge kunne velge mellom alt fra "Onkel Skrue som økonom" til "Konflikten mellom Israel og Palestina" under årets faglig-pedagogiske dag. For mange lærere er det blitt tradisjon å delta på den faglige samlingen som NTNU arrangerer siste fredagen i november hvert år. Temaene spenner vidt, og publikum måtte nøye seg med utvalgte smakebiter blant de mer enn 40 kursene på årets program.|  |  | KROPPSKUNNSKAP: - Du trenger ikke å forstå hvordan en bil virker for å bli en god sjåfør, påpeker Svein-Halvard Jørgensen. Kunsten å kjøre bil er et eksempel på kroppsliggjøring av kunnskap. | 
 Universitetsavisas utsendte valgte å delta på ”Oppdagelsespedagogikk – læringens mønster og intuisjonens kraft”. 
 Konstruktiv nysgjerrighetForedragsholder Svein-Halvard Jørgensen har sosialantropologi som sitt fag i tillegg til at han har en doktorgrad i musikk og improvisasjon. Han mener oppdagelse er den mest elementære læringsform av alle.
 - Oppdagelse involverer følelse, persepsjon og mønsterlogikk, oppsummerte han.
 - Oppdagelse er konstruktiv nysgjerrighet, en form for intuitiv læring som er nedlagt i alle mennesker fra fødselen av, var foredragsholderens forklaring på begrepet oppdagelsespedagogikk.
 Som eksempel på vellykket anvendelse av denne typen læring, trakk
Jørgensen fram Dalgård skoles hyttebyggingsprosjekt i Bymarka. Gjennom å
snekre små hytter i skogen, får elevene prøve seg politikere, arkitekter,
snekkere og eiendomsmeglere. Matematikkunnskapene settes også på prøve.|  |  | BEKYMRET: Sigrid Skogan fra Steinkjer er bekymret for etterveksten av lærerkrefter innen realfagene. | 
 Et annet eksempel er hvordan man lærer bilkjøring. Her er det mye kunnskap som ikke kan fanges i ord, men som må ”kroppsliggjøres”.
 Realfaglærere en utdøende raseLektor Sigrid Skogan fra Steinkjer Videregående deltar hvert år på faglig-pedagogisk dag. – Dette er et viktig forum for faglig påfyll, sier hun. Det er matematikk og fysikk hun har forsynt seg av denne gangen.
 Skogan er meget bekymret over utviklingen i realfagene. – Når vi slutter, er det ingen til å ta over, konstaterer hun. – Veritas må hente inn realister fra Østen for å få tak i fagfolkene de trenger.
 Hun er spent på den såkalte Pisa-undersøkelsen som legges fram 7. desember. Realfagskunnskapene i de ulike land er vurdert, og Skogan frykter at Norge kommer meget dårlig ut.|  |  | BILLIG OVERNATTING: Norske Vandrerhjem var en av institusjonene som markedsførte seg mot lærerstanden på faglig-pedagogisk dag. Rimelig overnatting på klassetur, med lite TV og mye sosialt fellesskap er deres tilbud. | 
 Hun setter sin lit til at Stortingsmelding 30, ”Kultur for læring”, vil gi en kursendring slik at det ikke blir så lett for elevene å velge bort ”tunge fag”.
 Tekst og foto: Arne AsphjellFaglig-pedagogisk dag på nett. 
 |