Tent av "Ungdommens råskap"
(3.12.04, 12:13) Margreth Olins dokumentar fra en ungdomsskole i Oslo skapte sterke reaksjoner under en spesialvisning i NTNU-regi. Men den skremte ikke lærerstudentene. Ullmann-salen på Nova filmsenter var nesten fullsatt da Program for lærer utdanning inviterte til visning med Margreth Olin til stede.
|
UTFORDRER: Margreth Olin har også skapt debatt med sine tidligere dokumenaterer "Dei mjuke hendene" og "Kroppen min". |
Både kommende lærere og ansatte ved NTNU og HiST og elever fra videregående skoler i Trondheim hadde møtt opp for å diskutere filmen med Olin og et bredt sammensatt panel.
Løgner og vold
”Det fortelles så mange løgner om det å være menneske. Flest løgner fortelles det om ungdommen.” Slik innleder Margreth Olin filmen hvor hun følger elever ved 10. trinnet på Hauketo skole de siste månedene før eksamen.
Dokumentaren skildrer ungdom med høyt energinivå som ikke får utløp for det på skolen. Det sterkt flerkulturelle miljøet skaper ekstra store utfordringer.
Mens Olin opplevde at hun kom svært tett innpå elevene og opparbeidet et nært forhold til dem, er det verre for lærerne ved skolen. De klarer ikke å kommunisere med elevene, og skolehverdagen Olin skildrer, er i stor grad preget av frustrasjon, oppgitthet og misforståelser, og til en viss grad vold.
|
KLARE TIL KAMP: Kari Voss Sørhus og Trygve Krogstad skal bli lærere. De kjente igjen enkelte deler av dokumentaren fra sin praksisperiode i Trondheim. |
Inspirerte lærerstudenter
På overflaten kan filmen fortone seg som en anti-kampanje for lærerutdanningen. Studentene Kari Voss Sørhus og Terje Krogstad ved praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) ved NTNU ble imidlertid ikke skremt av det de så.
- Nei, det er heller motsatt; jeg blir inspirert. Det er så mye å ta tak i, og det handler om å se mulighetene istedet for begrensningene, mener Terje.
- Det er ikke læreplanen som er utfordringen; den store utfordringen er å se elevene, fastslår Kari.
Lojaliteten går feil vei
Akkurat det mener også Olin er et av de viktigste problemene i det norske skolesystemet. Da hun viste filmen til en av hovedpersonene underveis i klippingen, fikk hun denne reaksjonen:
”Du har jo ikke laga en film om at jeg gir faen i skolen, men at skolen ikke har noe å tilby meg!”
|
VANSKELIG SKOLEHVERDAG: I filmen "Ungdommens råskap" stiller Margreth Olin spørsmål om hvilke visjoner vi har for framtidas skole og for det enkelte barnet.
Foto: Speranza Film |
- Elever som ikke når opp, føler at det er deres feil. Det er min utfordring med denne filmen, forklarer Olin, som ikke legger skjul på at hun har hatt en politisk målsetting.
- Mye i skolen går i motsatt retning av det som det bør. Vi må ikke få en bedriftskultur der lojaliteten er oppover i stedet for nedover. Når dere lærerstudenter går ut i jobb, skal lojaliteten deres være nedover mot elevene, appellerte regissøren, og fikk spontan applaus fra salen.
- Gjeninnfør valgfagene!
Under debatten ble det sparket i en rekke ulike retninger. Mens lærer Øystein Bertheussen var kritisk til at hans kolleger ved Hauketo overlot litt for mye av makta til elevene, angrep SV-politiker Snorre Valen Kristin Clemets fiksering på målbare resultater og teoretisk kunnskap.
Pedagogikkprofessor Gunn Imsen ved NTNU har blant annet forsket på reform -97. Hun mener undersøkelsene viser at det må forandringer til på ungdomstrinnet.
- Alt er verre der enn i barneskolen – fra trivsel til elevmedvirkning, hevdet Imsen, og trakk fram valgfagene som et sted å begynne.
- Vi må få igjen valgfagene for enhver pris, det er veldig viktig! Det har blitt mer terping og fokus på basiskunnskap, og jeg er ikke sikker på at det er veien å gå.
|
IVRIG DEBATT: F.h. Gunn Imsen (pedagogikkprofessor), Rita Kumar (kontaktutvalget mellom innvandrere og flyktninger), Snorre Valen (leder i utdaninningskomiteen i Sør-Trøndelag) og regissør Margreth Olin. |
Lei av tavleundervisning
Tiendeklassingen Jonas Kallar Gunnes som også satt i panelet, er lei av å sitte ved pulten og skrive av fra tavla hver eneste time.
- Det er ikke akkurat så veldig artig og alternativ undervisning. Vi lærte mer i barneskolen; da var vi mer ute og så film, forklarte han.
Tok utfordringen
Olins film reiste en rekke problemstillinger under torsdagens debatt. For initiativtaker Geir Karlsen fra Program for lærerutdanning var ikke målet å løse problemene, men å ta Olins utfordring.
- Filmen er ett av mange bidrag som har satt ungdomsskolen på dagsorden den siste tida. Det må vi være aktiv i forhold til; vi må være tuna inn på skolehverdagen studentene våre vil møte, påpeker Karlsen.
- Pedagogikk er noe man må forholde seg aktivt til, det holder ikke bare å lese bøker av døde pedagoger.
Tekst: Elin Fugelsnes
Foto: Kim Nygård |