MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Transporttabbe ødela måneders forskning (13.12.04, 22:17)

Flere måneders ressurskrevende forskning gikk tapt da en transporttabbe ødela viktige prøver. Alt forskeren får tilbud om, er rundt 700 kroner i erstatning.

Transportselskapet ble gjort oppmerksom på at det var frosne prøver med begrenset holdbarhet som skulle sendes fram på tørris. Likevel ble forsendelsen liggende på Gardermoen og alt innholdet ødelagt.

TIL SKREKK OG ADVARSEL: Kirsti Berg forteller sin historie i håp om at andre skal unngå samme negative transporterfaring.
- Dermed var flere måneders ressurskrevende forskning spolert, forteller doktorgradsstipendiat Kirsti Berg.

En konsekvens er at en viktig studie kanskje må utelates fra doktorgradsarbeidet. Målt i penger koster forsinkelsen minst 100.000 kroner. Transportselskapet innrømmer at feilen skyldes menneskelig svikt, men tilbyr bare småpenger i erstatning.

"Serviceminded"
Berg er i sluttfasen av en avhandling om oksygenstress i blodet hos hjertepasienter med trange blodårer. Arbeidet utføres ved Institutt for sirkulasjon og bevegelse i samarbeid med Universitetet i Uppsala.

Underveis ble arbeidet utvidet med en tilleggsstudie i samarbeid med sykehuset i Volda. I løpet av drøyt tre måneders tid samlet de inn blodprøver som skulle sendes til analyse ved Universitetet i Uppsala.

- Jeg undersøkte med forskjellige transportselskaper, og forklarte omstendelig at prøvene måtte sendes nedfrosset på tørris og måtte nå mottaker innen 24 timer. Valget falt på DHL. De framsto som svært serviceminded og viste også til at de hadde rutiner og erfaring med denne type sendinger, forklarer Berg.

KOSTBAR FEIL: Prøver som Bergs samarbeidspartnere hadde jobbet tre måneder for å samle inn, ble ødelagt etter en transporttabbe. Nå må kanskje en viktig studie utelates fra doktorgradsarbeidet.
Avglemt i fryseboks
Transporten fra Volda gikk som den skulle, og i Uppsala sto mottakerapparatet parat. Dagen etterpå kom bekymringstelefonen, - sendingen hadde ikke kommet som avtalt.

Berg satte himmel og jord i bevegelse og fant til slutt sendingen på Gardermoen. Uvisst av hvilken grunn hadde blodprøvene blitt lempet over i en vanlig fryseboks og glemt i stedet for å gå videre med første fly til Arlanda.

Prøvematerialet var tint og fullstendig ødelagt da det ble funnet. Tre måneders ressurskrevende forskningsinnsats var spolert.

Dårlige erfaringer
- I ettertid har jeg hørt mange som har hatt dårlige erfaringer med DHL. Ifølge jungeltelegrafen er de ikke til å stole på når det gjelder spesialsendinger med tørris. Like fullt har NTNU fraktavtale for denne type sendinger nettopp med DHL. Forstå det den som kan, sier Berg.

I etterkant har det vært møter mellom DHL og NTNU for å belyse årsaken til fadesen. Distrikssjef Morten Kummervold ved DHL innrømmer at feilen skyldes menneskelig svikt og beklager det som skjedde. Likevel er det ikke aktuelt å betale noen erstatning for tort og svie.

– Vi følger de samme reglene som er vanlig for transportselskaper over hele verden. I dette tilfellet er DHLs ansvar begrenset oppad til 100 USD (ca 700 kroner), forklarer Kummervold til Universitetsavisa.

Proaktiv oppfølging
Kummervold opplyser at selskapet har en tjeneste som heter proaktiv oppfølging som skal sikre at kunden blir informert om hvor forsendelsen er til enhver tid. Denne tjenesten koster 200 kroner.

Kummervold har ingen god forklaring på hvorfor ikke Berg ble informert om tilleggstjenesten.

- Kanskje var selgeren vår for opptatt av ikke å overselge produktet. I etterkant skal vi gjennomgå alle rutiner og se hva vi kan forbedre. Vi håndterer spesialsendinger i store mengder både fra inn- og utland. Dette er et beklagelig unntak som vi tar meget alvorlig, sier Kummervold.

Tina Husby Aune ved avdeling for materialadministrasjon (MA) opplyser at fraktavtalen med DHL har utløpt og at en ny avtale er ute på anbud.

Tekst og foto: Synnøve Ressem