KURSDAGENE 2005: Statens vegvesen øker forskningsinnsatsen
(5.1.05, 12:38) Vegdirektør Olav Søfteland vil øke forskningsinnsatsen og bygge ut samarbeidet med NTNU og Sintef. Spennende oppgaver for studentene skal være med på å sikre rekrutteringsgrunnlaget til Vegvesenet. Vegvesenet er i ferd med å utarbeide et strategidokument for forskningsinnsatsen. Større engasjement i EU-prosjekter og en samarbeidsavtale med NTNU og Sintef inngår i denne satsingen.
|
INVITT TIL SAMARBEID: Vegdirektør Olav Søfteland oppfordrer til mer samarbeid og mindre vekt på konkurranse mellom Vegvesenet og dets medspillere. |
– Dette er viktig for at studentene skal bli mer engasjert i våre oppgaver. Det vil sikre grunnlaget for god rekruttering, påpekte Olav Søfteland som er en av foredragsholderne under årets Kursdager.
For å bygge ut kontakten med NTNU og Sintef, har Vegvesenet blant annet etablert et Veg- og trafikkfaglig senter her i Trondheim.
FoU-tjenester for 100 mill.
Vegvesenet gjennomgikk store organisatoriske endringer i 2003. Anleggsdelen ble skilt ut i et eget selskap, Mesta, og bygge- og anleggsoppgaver legges nå ut på anbud.
Mesta henter fortsatt 95 prosent av sine oppdrag hos Vegvesenet, men andre entreprenører, rådgivende ingeniører og konsulenter er med og konkurrerer om oppdragene.
- Bruavdelingen og Veglaboratoriet var fyrtårn i vår virksomhet, sa Søfteland, som opplyste at FoU-oppgavene i disse avdelingene nå er videreført i Teknologiavdelingen.
I året som gikk kjøpte Vegvesenet FoU-tjenester for mellom 60 og 80 millioner. I 2005 vil omfanget overstige 100 millioner, ifølge vegdirektøren.
|
INSITAMENT: - Vegvesenet må legge inn et insitament til FoU-innsats i sine prosjekter, mener adm. dir. Kyrre Olaf Johansen i Mesta (t.v.). Olav Søfteland til høyre. |
Ønsker større åpenhet
- Hittil har vi kanskje vært for opptatt av den daglige drift, men i strategiplanen vil vi se lenger frem, kunngjorde Søfteland.
- Vegvesenet vil være en fanebærer, men vi må ha hjelp til å løfte fanen høyere, sa han videre, og inviterte entreprenører, rådgivende ingeniørfirma og forskningsinstitusjoner til å bli med i satsingen.
I paneldebatten som fulgte vegdirektørens foredrag, fikk denne invitten sterkt bifall fra entreprenører og andre medspillere.
- Vi ønsker å bidra i prosesser der FoU-behov defineres, sa divisjonsdirektør Stein Eriksen fra Norconsult. Han synes det er svært positivt at Vegvesenet nå vil invitere til større åpenhet og forutsigbarhet i disse prosessene.
Eriksen anbefalte også at Statens vegvesen følger modellen til det svenske Vägverket som legger ut sitt utviklingsbehov på Internett.
Kvalifisert bestiller av tjenester
NTNU-professor Harald Norem ved Institutt for bygg og anlegg har erfaring fra Vegvesenet og konsulentbransjen. Han understreket at det er viktig for Vegvesenet å være en kvalifisert kjøper av tjenester, og at det derfor er viktig at de opprettholder en egen forskningsaktivitet.
- Etaten må ha personer som kan sette forskningsresultatene ut i livet, understreket Norem. – Det er nødvendig med en sterkere forskningsinnsats, selv om målet kun er å vedlikeholde eksisterende kompetanse, mente han.
Vegdirektør Søfteland bifalt synspunktene fra sine kolleger, og understreket intensjonene om at etaten skal være en faglig kompetent, profesjonell bestiller av tjenester.
Tekst og foto: Arne Asphjell |