LESERBREV Jan B. Vindheim: Samlokalisering er dårlig byplanlegging
(24.1.05, 16:58) Samlokaliseringens profeter utmerker seg ved sin visjonære glød, ikke noe galt ved det, men burde ikke ethvert universitet kjennetegnes ved at visjonene blir kombinert med realisme og bakkekontakt? Samlokalisering av alle NTNUs fakulteter er en vakker visjon, men dersom den skal trekkes ned på jorda - nærmere bestemt den delen av jorda som ligger rundt Gløshaugen - vil den få en god del mindre vakre konsekvenser.
Trafikken i Elgeseter gate vil øke med mange tusen kjøretøybevegelser i døgnet. Gata er allerede overbelastet og rangeres som en av de mest forurensede i Nordeuropa. Forslag om å legge veien i tunnel kan kanskje begeistre ingeniørene blant oss, men en gjennomføring av denne tilleggsvisjonen vil hverken redusere trafikken eller forurensningen, bare skjule dem. Vakkert blir det neppe, og bilistene som skal betale for herligheten i form av bompenger vil neppe juble de heller.
Trafikkøkningen vil dessuten komme på de verst tenkelige tidspunktene. Studenter og ansatte vil reise til og fra universitet i sentrum i rushtida. En positiv effekt av campusen på Dragvoll, er jo faktisk at trafikken dit går mot strømmen: ut av byen om morgenen, inn i byen om ettermiddagen.
Presset på de resterende friarealene og boligene på Øya vil forsterkes. Løfter fra profesjonelle samlokaliseringsguruer som Inge Fottland om at ingen boligeiendommer vil bli berørt er lite verdt, så lenge det ikke foreligger noen reguleringsplaner. Flere av de framlagte forslagene forutsetter riving av flere eller færre boligeiendommer. Om det i første omgang skulle bli vedtatt reguleringer som på finurlig vis klarer å unngå rasering av boligstrøk, vil universitet uvegerlig få behov for utvidelser i framtida.
St Olavs Hospital har krevd nye arealer flere ganger bare i første fase av byggeprosessen. Byens politikere og øvrige befolkning har hatt store problemer med å forhindre nedbygging av så vel verneverdige bygninger og hardt tiltrengte friarealer, som normale boligstrøk.
Selv uten omregulering av boliger, vil boligstrukturen endres. Prisene vil øke, hyblifiseringa vil skyte fart. etablerte familier vil velge å flytte - til utkantene av kommunen eller til nabokommuner. Dette vil øke rushtrafikken - i Elgeseter gate og andre steder - ytterligere.
Den vakre samlokaliseringdrømmen kan altså bli et mareritt for miljøet i Trondheim. Det beste er derfor trolig at den forblir en visjon, og at arbeidet med forbedring av de eksisterende campusene og av trafikk og nærmiljø i Trondheim får slippe denne ekstra belastningen.
Jan Bojer Vindheim |