MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Harry Borthen får en arvtaker (2.2.05, 08:39)

NTNU har nettopp bestilt et flunkende nytt forskningsfartøy. Båten skreddersys for forskning og undervisning og blir rikelig utrustet med utstyr og hjelpemidler.

NYKOMMEREN: Denne avanserte forskningsbåten til vel 40 millioner skal følge i kjølvannet til Harry Borthen.
Ill: Polarkonsult as
Nybåten skal bygges ved Larsnes Mekaniske Verksted utenfor Ålesund som vant kontrakten i konkurranse med verft i inn- og utland. Samla prislapp blir 40 millioner kroner, opplyser teknisk direktør Kjell Næsje ved NTNU.

Det nye fartøyet som er beregnet ferdig i februar 2006, skal ta over for MS Harry Borthen og drive forskning innenfor en rekke fagområder. Hovedvekten blir oceanogafisk forskning, marin teknologi, marin geologi, fiskeriforskning, marin biologi samt forskning tilknyttet oppdrett. Båten skal også kunne ta opptil 20 studenter på dagstur i forbindelse med undervisning.

Avansert fartøy
Til tross for relativt beskjeden størrelse, vil fartøyet bli rikt utrustet med fiskeriutstyr, A-ramme på hekk, stor dekkskran samt avansert utstyr for dynamisk posisjonering og ROV operasjoner. Videre blir det innredet med laboratorier, datarom, studentrom og lugarkapasitet for ni personer.

SNART PENSJONIST: MS Harry Borthen har snart utført sin plikt ved NTNU, men skal være i drift til den får avløsning om et år.
Foto: NTNU Info/Rune Petter Ness
Forskningsbåten vil få et avansert dieselelektrisk framdriftsanlegg. Det vil bli lagt stor vekt på å utvikle og bygge et fartøy med lavt hydroakustisk støynivå. Dette betyr lav støy ut i vannet, slik at fartøyets avanserte elektronikk skal ha best mulige arbeidsforhold.

Fartøyet er prosjektert av Polarkonsult as i Harstad i nært samarbeid med NTNU. Samme firma skal også levere tegningspakke til verftet. Marintek i Trondheim skal om kort tid gjennomføre omfattende modellforsøk før endelig tegningsunderlag blir laget.

Av Synnøve Ressem