Musikk på tvers
(21.1.05, 10:31) Musikken kjenner ingen landegrenser. Forhåpentligvis forsvinner også grenser mellom studenter og byens befolkning når NTNU flytter emnet "Musikk og globalisering" til Suhmhuset. Institutt for musikk valgte en ny vri da plassmangel på Dragvoll skapte problemer for dem: De valgte å legge forelesningene til byen, og fra mandag 24. januar vil hip-hop, rap, tekno, rock og jazz fylle Suhmhuset ved Vitenskapsmuseet.
|
IKKE KATETERTERROR: - Vi reiser en del spørsmål og oppfordrer studentene til å tenke selv, sier professor og jazzmusiker Bjørn Alterhaug.
|
Under temaet "Musikk og globalisering" inviteres studenter og byens befolkning til kulturdebatt med levende musikk og livlige diskusjoner over en kaffekopp.
- Forelesninger er åpne for alle, men det kommer sjelden andre enn studenter. Nå som den holdes midt i byen, håper vi at mange finner veien, sier professor Bjørn Alterhaug ved Institutt for musikk.
Globalisering i praksis
Hip-hop, rap, tekno, jazz og rock har en ting til felles foruten å være musikk: De hører alle til den afrikansk-amerikanske tradisjonen som hersker i det 20. århundre.
- Uten at vi er klar over det, er vi omgitt av den afrikansk-amerikanske musikkulturen, sier Alterhaug.
Musikken speiler samfunnet, og i vår tid beveger mennesker og musikk seg på tvers av landegrensene.
- På første forelesning vil et ensemble fra instituttet med medlemmer fra blant annet Afghanistan og Afrika illustrere globaliseringen. Det at de spiller sammen, er globalisering, mener Alterhaug.
FAKTA | GLOBALISERING
I februar 2004 ble globalisering valgt som det sjette tematiske satsingsområdet ved NTNU.
To fokusområder ble definert for forskning på
dette området: Produksjonssystemer i en globalisert verden, og Globaliseringens kulturelle og sosiale uttrykk.
En større internasjonal konferanse med workshops arrangeres av HF-fakultetet den 4.-6. august
med tittelen «Navigating Globalization: "Stability, Fluidity, and Friction". | Kulturkritikk
Planen er at studentpresentasjoner, diskusjonsforum og levende musikk skal bidra til en kulturkritisk meningsutveksling. For en rekke dilemmaer knytter seg til hvordan vår populærmusikk absorberer andre kulturers musikk.
- Det positive er at folk møtes og musikk utveksles. Skyggesiden er at utnytting og utbytting av fremmede kulturer. De musikalske møtene kan få preg av et koloniperspektiv. Vi tar i bruk 1000 år gamle tradisjoner og kaster det ut på en kommersiell markedsplass. Dette kan banalisere og svekke kunstutrykket, og rettighetsproblematikken er det sjelden tenkt
på, sier Alterhaug.
Global kultur
Emnet "Musikk og globalisering" har dette semesteret fått tittelen: "Musicking in a global context".
I forbindelse med Globaliseringskonferansen den 4.-6. august i år er opplegget spesielt dette semesteret. Det blir blant annet tverrfaglig, og forelesere fra antropologi, filosofi, teatervitenskap og pedagogikk skal bidra til diskusjonen.
Målet er å nå en forståelse av de globale endringsprosessene i forbindelse med folkemusikk, kunstmusikk, jazz og populærmusikk. I april blir det et avsluttende to dagers seminar med forfatterne av hovedbøkene på faget.
- Litt av hensikten er å reise en del problemstillinger for å utdype pensumlitteraturen, forklarer Alterhaug.
Tekst og foto: Heidi Oliv Wollamo NTNU og globalisering
|