MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

LESERBREV

Jan Helge Maurtvedt: Norge - akterutseilt eller annerledes? (8.2.05, 23:12)

Det er med interesse jeg følger samlokaliseringsdebatten ved NTNU. Etter Abrahamsens innlegg fikk jeg lyst til å gjøre et forsøk på å løfte debatten opp på et nasjonalt nivå.

Norge er et annerledesland. Vi er utenfor EU, vi har nok olje og fisk til å bli beskrevet som "et egoistisk og selvgodt folk". Statistikken viser at heller ikke norsk utdanning klarer å hevde seg blant dem vi liker å sammenligne oss med (Sverige for eksempel). Hva som er grunnen til det kan diskuteres og bør diskuteres, men det er min klare oppfatning at debatten om samlokalisering ikke bidrar til at NTNU klatrer oppover på noen liste i det hele tatt!

Det handler ikke om Gløshaugen mot Dragvoll, men om en faglig fobi mot å la sitt fagområde komme under kryssild fra andre fagområder. "Framleis må det presiserast og presiserast at dette ikkje er eit teknisk universitet", skrev Abrahamsen. Ja, jeg er enig, det bør presiseres at det er et tverrfaglig universitet med en tung teknisk profil og en evne til å samarbeide på tvers av fagområder. Samarbeid er et viktig stikkord her - la hele landet samarbeide om å vise verden de beste eksemplene heller enn å konkurrere mot hverandre om hvem som er mest teknisk, best på ditt eller best på datt. Et annet leserinnlegg kommenterer globalisering; Hvordan skal NTNU kunne globalisere når vi må bruke ressurser på å kjempe om oppmerksomheten oss i mellom internt i organisasjonen istedenfor å vise frem at vi kan samarbeide?

Tanken bak NTNU var i sin tid at de tekniske miljøene OG de samfunnsfaglige miljøene skulle dra nytte av hverandre og samarbeide på tvers av fagkulturer og tenke tverrfaglig der det er nødvendig, hvis ikke kunne vi like godt flytta hele Dragvoll til Blindern først som sist og omdøpt Universitetet i Oslo til Norges Universitet for Humaniora og Samfunnsvitenskap. (og jobbe for å flytte UiOs tekniske utdanning og forskning til Trondheim?)

Tverrfagligheten ved NTNU ble i 1995 fremholdt som en styrke man ønsket å holde fast ved. En styrke som burde kunne gi NTNU en mulighet til å tenke nytt og tverrfaglig i større grad enn andre universiteter i landet. Denne tverrfaglige tilnærmingen er eksemplifisert og forsøkt utført for studenter i Eksperter i Team. Når de virkelige ekspertene (professorene) skal sette seg i team og innse at det ikke er en kamp mellom Gløshaugen og Dragvoll - men kanskje heller en kamp om å gjøre Trondheim eller for den saks skyld Norge til et mest mulig attraktivt sted å studere, forske og drive næringsvirksomhet i, ja det gjenstår å se.

Visjonene sier at NTNU skal tenke tverrfaglig, og være tverrfaglig - hvis det er sant som man sier at tverrfaglighet ved NTNU er en styrke - hvorfor klatrer vi da ikke høyere på listen enn det vi gjør? Stemmer ikke visjonen eller er indikatorene som brukes for å måle feil? I så fall burde NTNU finne ut hvordan tverrfaglighet måles og fortelle verden om våre funn.

Jeg er opptatt av at NTNU skal være attraktivt for meg som student (og deg som forsker!) å studere(forske) ved, og da er internasjonal konkurransekraft i utdanningsmarkedet avgjørende - samme hvordan man måler!

Takk for oppmerksomheten,

Jan Helge Maurtvedt
Student ved et tverrfaglig studium på NTNU

 
 
    
 SEND INN LESERBREV TIL
 REDAKSJONEN >>>
 
 FLERE LESERBREV:
Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk (19.1 2010)
 
Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken (15.1 2010)
 
Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut? (13.1 2010)
 
Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK (30.12 2009)
 
Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis (21.12 2009)
 
Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU” (15.12 2009)
 
Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva? (10.12 2009)
 
Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker (10.12 2009)
  Allan Krill: For mappa mi (14.12 2009)
 
Per Carlsen: Læresteder i klemme (7.12 2009)
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme (9.12 2009)
 
Odd W. Andersen: Saltkraftverk (30.11 2009)
 
Arkiv