MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

ISFiT 2005:
Vil forandre med kontroversiell kunst (12.2.05, 21:50)

Et av kunstverkene i utstillingen Interference fikk den israelske ambassadøren til bokstavelig talt å se rødt i Stockholm i fjor. Nå håper de kontroversielle kunstnerne å skape reaksjoner i Trondheim.

- Art must interfere with life (kunst må gripe inn i livet), sier Dror Feiler. Helt siden han og ektefellen Gunilla Sköld Feiler begynte å samarbeide i 1997, har de laget mange politiske installasjoner. Noen av dem kan du se i utstillingen "Interference", som åpnet på Galleri KiT lørdag formiddag. Utstillingen er et ledd i studentfestivalen ISFiT.

Utstillingen rommer både sterke meninger og intense følelser.

- Kunst skal skape en forskjell. Den skal gi nye assosiasjoner, nye tanker, følelser og kunnskap, mener Feiler.

Omdiskutert verk
Arbeidet "Snow White and the Madness of Truth" gikk da heller ikke ubemerket hen da det ble vist på Stockholms historiske museum i fjor. Installasjonen, som viser en palestinsk selvmordsbomber i en seilbåt på et hav av blod, utløste kraftige reaksjoner, blant annet hos den israelske ambassadøren.

Kunstverket er med til Trondheim, og er tilgjengelig for publikum gjennom overvåkningsmonitorer fra taket.

COLONY: Gunilla Sköld Feiler foran en del av kunstverket "Colony" dagen før åpningen.
Foto: NTNU Info/Anne Winsnes Rødland
- All oppmerksomheten og mediestyret rundt arbeidet har på en måte kidnappet det fra oss. Nå vil vi ta det tilbake igjen og vise det i en ny kontekst. Derfor har vi tatt med en utfyllende tekst som skaper refleksjoner. Teksten presenteres i form av et spaningstelt, som fungerer som beskyttelse. Monitorene er inni teltet, forklarer Gunilla Sköld Feiler.

Tabu og terrorister
- Teltet symboliserer at vi speider etter den vanskelig tilgjengelige og komplekse virkeligheten. Den som er så ladet og full av tabuer at vi nesten ikke våger å ta ordene i vår munn. Installasjonen fungerer dermed som et motstykke til dagens tendens til å forenkle konflikter til eventyr om det gode og det onde, fortsetter Sköld Feiler.

- "Snow White and the Madness of Truth" er også et motstykke til terrorister og statsterroristers tendens til å handle ut fra en svart/hvitt og kortsiktig tankegang, legger hun til.

Hat og håp
Lyd- og bildeinstallasjonen "Interference" viser film av en palestinsk og en israelsk kvinne som dysser babyene sine i søvn med vuggesang. Filmen skifter mellom det palestinske og det israelske hjemmet.

- Vi har byttet ut tekstene i vuggesangene. Når den palestinske kvinnen synger, er det med hebraisk tekst, og når den israelske kvinnen synger, er det med arabisk tekst, forklarer Dror Feiler.

- Likevel slapper babyene av og faller til ro. Det viser at det er håp, understreker han.

Feiler påpeker at ordet "interference" også har et element av håp i seg.

- Rent fysisk har vi interferens når to bølgelengder kommer i kontakt med hverandre og skaper en tredje. Det kan vi overføre på blant annet Midtøsten-konflikten. Kanskje kan de to partene skape noe nytt og positivt, spør han.

- Likevel er det viktig å være forsiktig. I noen tilfeller dreper bølgelengdene hverandre når de møtes, legger Feiler til.

Under hele ISFiT
Utstillingen blir å finne på Galleri KiT til og med neste søndag.

- Det er en ære å bli invitert til å være med under ISFiT. Vi håper arbeidet vårt kan gagne diskusjonene under festivalen. Dessuten gleder vi oss til å bidra med kunnskap og erfaringer, både i form av utstillingen og som yrkeskunstnere, smiler Gunilla Sköld Feiler.

Av Anne Winsnes Rødland