MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Lever godt på andres spillegalskap (10.3.05, 18:19)

Market Monitor er enerådende på overvåkning av veddemål rundt om i verden. Hvis resultatet av en idrettskonkurranse er fikset, er dataluringene i Perleporten de første til å oppdage det.

Et sikkert veddemål med garantert gevinst er vel det mange ønsker seg. I overvåkningsprogrammet Betradar som Market Monitor har utviklet, kan du få opp et eget vindu som heter ”Sure bets”. Ved at de overvåker alle bookmakere, er de i stand til å oppdage forskjeller i oddsen. Dermed kan de sette penger på fotballkamper og lignende og være garantert gevinst.

SPILLOVERVÅKNING: Over 25 ulike sportsgrener følges hele tiden av Betradar. Informasjon om ulike konkurranser hentes kontinuerlig ned fra 2-300 nettsteder.
Gambling som studiefinansiering
På denne måten kunne Petter Fornæss studere uten å ta opp studielån. Sammen med en kamerat i datastudiet utviklet han et program som analyserte oddsen hos de forskjellige bookmakerne, og de kunne jevnt og sikkert innkassere gevinster. Fornæss er nå styreformann og daglig leder i Market Monitor.

- Hvorfor fortsatte du ikke med slike veddemål?

- På sikt ville jeg ikke sitte i en kjeller og spille, er det kontante svaret. De to valgte i stedet å foredle sitt lure dataprogram til et skikkelig produkt som kunne være nyttig for boookmakere og andre organisasjoner som lever av folks lyst til å spille om penger.

- Vi ville heller starte et seriøst firma, forteller Fornæss. - Vi er datafolk og har mer lyst til å drive med programmering.

Tysk startkapital
De gikk ikke den vanlige veien for Perleporten-firma, med deltagelse i Venture Cup og bistand fra Gløshaugens gründerhjelpere. De to gamblerkameratene inviterte en av de største bookmakerne i Europa til å se på programmet og produktideen. Han likte det han så og nølte ikke med å investere i etableringen av firmaet.

TYSK SAMARBEID: Fem fiksede fotballkamper skapte skandale i Tyskland. Daglig leder i Markedet Monitor, Petter Fornæss, mener de ville oppdaget jukset etter én kamp. Nå har de fått millionoppdrag fra det tyske fotballforbundet.
Dette var for fire år siden, og i dag har Market Monitor 27 ansatte og ligger an til en omsetning på 25 millioner kroner for inneværende år.

- Det er en voldsom vekst i denne bransjen, sier den daglige lederen, som i disse dager ansetter 3-4 nye. Firmaet har vokst ut av Innovasjonssenter Gløshaugen og over påske flytter Market Monitor til Pirsenteret.

De åtte ansatte her i Norge arbeider med programutvikling, mens 13 ansatte i Tyskland, tre i Sveits og en i Tsjekkia arbeider med å selge hovedproduktet Betradar. De har over hundre kunder fordelt på alle verdensdeler unntatt Afrika. Alle de statlige tippeselskapene i Norden er kunder, i tillegg til bookmakere rundt om i Europa så vel som Asia, Australia og Sør-Amerika.

Masse gratisreklame
Den famøse ishockeykampen på Lillehammer fikk store medieoppslag over hele Europa og skaffet firmaet mange nye kunder. I tillegg har de en utspekulert teknikk for å markedsføre seg mot potensielle brukere av Betradar:

Med sitt overvåkningsprogram oppdager de lett tilbydere av veddemål som ikke har helt kontroll på oddsen sin. Over en kort periode spiller de mot disse bookmakerne, før de henvender seg direkte, opplyser om hvilke resultater de har oppnådd og anbefaler bedre kontroll ved hjelp av Betradar.

Betradar er hovedproduktet, men nye nyttige program for overvåking av spill utvikles stadig av Market Monitor som foreløpig er ganske enerådende på dette markedet. Et eksempel er et millionoppdrag for det tyske fotballforbundet, hvor målet er å utvikle et program som skal bidra til å avsløre fiksede kamper. Den tyske dommerskandalen der fem kamper ble spilt før jukset ble oppdaget, er foranledning.

- Med vårt program ville dette blitt avslørt etter én kamp, mener gründeren. Programmet har et sofistikert grensesnitt for dialog mellom arrangør og bookmaker, og er snart ferdig for overlevering til kunden. Da starter også en runde med markedsføring av programmet til andre fotballforbund, opplyser Fornæss.

Tekst og foto: Arne Asphjell

Betradar på nett