Verdens lengste fysikkuke i Realfagbygget
(14.3.05, 17:19) Responsen var overveldende da regionens tolvåringer ble invitert til fysikkeksperimenter i Realfagbygget. Dermed ble den nasjonale fysikkuka utvida til tre uker ved NTNU. Da Institutt for fysikk sendte ut invitasjonene, ventet de seg svar fra kanskje tre hundre. Oppslutningen ble det firedobbelte.
|
HÅRREISENDE: Marie Konstad Nilsen fra Sveberg skole i Malvik eksperimenter med elektrisitet.
|
- Det syntes vi var så stas at vi bestemte oss for å holde åpne dører i tre uker i stedet for én, jubler primus motor Berit Kjelstad.
2005 er utnevnt av FN til Verdens Fysikkår og markeres i alle land på ulike måter. I Norge er et av høydepunktene Fysikkuka, med start 14. mars, - fødselsdagen til Albert Einstein. Ved NTNU er arrangementet tilrettelagt som en fysikkløype for sjetteklassinger.
Vitebegjær
Fysikkprofessor Berit Kjelstad fikk ideen og tok med seg Nils Kristian Rossing fra Skolelaboratoriet. I samarbeid med frivillige fysikkstudenter satte de sammen eksperimenter i elektrisitet, magnetisme, lys, lyd, vann og luft, etter mønster fra det populære TV-programmet fra gamle dager, "Fysikk på roterommet".
|
KULE BRILLER: Når lys brytes åpenbares hele regnbuen…
|
- Responsen var enorm. Vi håpet på to – tre hundre besøkende, men det kommer 1.100, fra Nordmøre og begge trøndelagsfylkene. Det vitner om at det er et sug etter faglig påfyll både fra lærere og elever. Jeg setter det i sammenheng med at naturfaglaboratoriene har forsvunnet fra skolene, forteller Kjelstad.
I alt 76 elever og ni lærere fra Steinkjer, Roan, Trondheim og Malvik kom til åpningen i dag.
Eksperimentene falt i god jord og ungene koste seg så til de grader at de nesten glemte både å spise og å ta pauser.
Aha-opplevelser
Programmet var satt sammen innen temaer vi kjenner fra hverdagen, og mange fikk noen aha-opplevelser. – Fysikk er å skjønne hvordan ting virker, konkluderte en pode som laget batteri og fikk liv i ei lyspære. – Jeg har lært at lyd går fortere i vann enn i luft, fortalte en annen.
- Det er en god følelse å se hvordan både ungene og lærerne koser seg. Dette vil de huske, - sjøl om de ikke forstår alt, konstaterte fysikkprofessoren.
Tekst og foto: Synnøve Ressem |