Designstudenter utfordrer industrien
(17.4.05, 23:00) Gjennom Prosjekt iD vil studentene øke kontakten med næringslivet og vise hvor viktig god industridesign er når et nytt produkt skal utvikles. Det er studentene ved industriell design som har tatt initiativ til prosjektet. Prosjektleder Tom-André Tarlebø sier at de skal arbeide for økt bevissthet rundt design i produktutvikling hos norske bedrifter, økt profilering av studiet Industriell design og større kontakt mellom studenter og næringsliv.
|
SUKSESS: Prosjektleder Tom Andre Tarlebø karakteriserer det første arrangementet i regi av prosjekt iD som en suksess. Vel 50 studenter deltok, og nå vil Tarlebø også ta med studenter ut på industribesøk.
|
Seminar og utstilling
Prosjektet hadde nylig sin debut i form av seminar og utstilling, der blant andre representanter fra industrien var invitert til å fortelle designhistorier fra livet der ute. Helly Hansen og Nidar var to av bedriftene som delte erfaringer med de kommende industridesignerne, mens tegneserieskaper Mads Eriksen bidro med mer artistiske tips.
Jørgen Solstad fra det ferske firmaet Kadabra gjorde lykke med sine selvironiske betraktninger om etablering av egen business. Fire studenter som var ferdige med industridesignstudiet i fjor vår, slo seg sammen og etablerte Kadabra. Solstad anførte naivitet som et stikkord for nyetablering.
Fremadstormende og naive
- Vi var veldig dyktige unge menn, vi hadde en skuff full av kule ideer, vi skulle gjøre mye morsomt, og vi skulle være i mediene hver uke, innledet Solstad. Det gikk ikke helt slik de hadde forestilt seg på forhånd.
- Det du ikke vet, har du tidvis ikke vondt av. Vi hadde skremmende lite kunnskap om forretningsdrift før vi startet, men vi vet en del nå, opplyser gründeren som tror det er bra å være litt naiv og ikke vite for mye helt i starten av en slik prosess.
|
MORO PÅ JOBB - Vi har det usannsynlig moro, og vi har det mest ”crazye” kontoret på Leiv Eriksson Inkubator, sier Jørgen Solstad, daglig leder i Kadabra Produktdesign.
|
Dårlige lønnsbetingelser
Oppdragsgiverne har ikke akkurat kommet løpende til den nye bedriften, og gründerne tok ikke ut en krone i lønn i løpet av hele høsten i fjor. Ifølge Solstad er de likevel fortsatt optimistiske.
Noen oppdrag har kommet på nyåret, og de unge entusiastene har faktisk sett seg råd til å ta ut en liten lønn hver. Dessuten ser kapasiteten utover sommeren ut til å være belagt.
- Vi jobber med en del prosjekter. Jeg kan ikke si hva de går ut på, men de blir dritbra, er alt Solstad vil si om det pågående arbeidet i firmaet.
Begynner å få fotfeste
Solstad mener Kadabras problem er at de mangler reelle referanseprodukter, men han har tro på at de vil få det etter hvert.
- Kundene forventer at du er designer, men blir imponert når du i tillegg snakker og handler som en ingeniør, forteller han.
|
SEIGDAMER: Yvonne Michelle Aasbø gikk ut fra Industridesign i 2000, og ble produktsjef hos Nidar for seks måneder siden. Nidar Favoritter er det første produktet hun har hatt ansvaret for. Aasbø trakk frem Nidars seigdamer som eksempel på enkel innovasjon som har gitt stor suksess.
|
Kadabras viktigste prosjekter er for større, eksportrettede firma, men de får også henvendelser fra ferske, mindre bedrifter.
- Vi merker at andre gründere har lettere for å relatere seg til oss som selv er gründere, påpeker Solstad.
Fred på jord
De unge forretningsmennene har også oppdaget at det er vanskelig å få betaling for design.
- Det å verdsette seg selv er vanskelig når en kommer rett fra studenttilværelsen. I starten spekulerte vi på hva som var en fornuftig timelønn - 350 kroner? Vi har lært en del om prissetting siden det, konkluderer Solstad.
Hovedmålene med virksomheten holder de fast på: vekst i omsetning og ansatte og å ha det usannsynlig moro.
Tekst og foto: Arne Asphjell Se artige produkter på Kadabras nettsider
|