Kvalitetspris for læringsassistanse
(4.5.05, 13:55) Utdannings- og forskningsdepartementet har tildelt årets utdanningskvalitetspriser og gitt NTNU andrepris for ordningen med læringsassistenter. Prosjektet forkortes LAOS, som står for LæringsAssistentOpplæringsSystem og
er rettet inn mot at studenter bidrar i hverandres læring. Det er en videreføring og redefinering av ordningen med studentassistenter. Forskjellen er at læringsassistentene har et tydeligere fokus på læring og på å være katalysatorer for studentenes læring.
Alle deltar
Opplegget har utviklet seg fra å være en faglig-praktisk assistentfunksjon på avgrensede fagområder, til å bli et praktisk-pedagogisk tiltak for hele breddeuniversitetet NTNU. Alle fakultetene ved NTNU er med i LAOS.
Målet med læringsassistentordningen er å bidra til:
bedre veiledning for alle studenter
mer studentaktive undervisningsformer
regelmessige tilbakemeldinger gjennom studieåret
nye og varierte evalueringsformer
bedre læringsmiljø med tettere mellommenneskelige relasjoner
at læringsassistentene fikk erfaring med pedagogisk ledelse og undervisningsoppgaver
å styrke læringsassistentenes egen læring innenfor sine respektive fag.
Utfordrende
Det er femte gang utdanningskvalitetsprisen deles ut, og i år var det 22 søknader fra 13 utdanningsinstitusjoner. Juryen mener LAOS-prosjektet har svært stor betydning for utdanningskvaliteten ved NTNU. Den legger vekt på at prosjektet er et eksempel på hvordan man kan bruke studentene i et fruktbart, flersidig samarbeid og utvikle deres kompetanse samtidig som man er opptatt av kvalitetssikring.
Videre legger juryen vekt på at prosjektet har satt store krav til de ansatte ved NTNU gjennom å utfordre den rådende pedagogiske praksis i fagmiljøene. LAOS-prosjektet stiller krav om at de faglig ansatte skal stille seg selv og sin knappe tid til rådighet for at opplegget skal kunne gjennomføres.
Framtidsrettet
Juryen framhever også at LAOS bidrar til å virkeliggjøre kvalitetsreformens intensjoner. Prosjektet er fremtidsrettet ved sin innretning og representerer et vesentlig kvalitetselement ved utdanningen. Spredningen av LAOS-funksjonen og -skoleringen innen NTNU viser at universitetet er et lærende sosialsystem, der studentens læring er fokusert med åpenbar gevinst.
Andreprisen ble delt mellom NTNU og Universitetet i Tromsø, som mottar 250.000 kroner hver. Førsteprisen på 500.000 kroner gikk til SÁMI ALLASKUVLA, Samisk høyskole. |