MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

STUDENTPROSJEKT SLÅR AN PÅ TV:
På "spurvejakt" med Newton (6.5.05, 08:24)

Hvor har det blitt av gråspurven i Norge, spør NRK-programmet Newton og oppfordrer alle barn til å gå på "jakt". Bak det noe uvanlige prosjektet står fire NTNU-studenter.

De er eksperter på hver sine områder, men ingen kan mye om gråspurv. Asbjørn Aas studerer kommunikasjonsteknologi, Jorunn Mittet Eriksen tar master i biologi, Linda Melissa Aukan studerer historie, mens Lene Kristin Brevik Bjermeland studerer engelsk.

JAKTER PÅ GRÅSPURVEN: Linda Melissa Aukan (f.v), Asbjørn Aas, og Lene Kristin Brevik Bjermeland får uvanlig mye oppmerksomhet rundt sin Eksperter i Team-oppgave. Jorunn Mittet Eriksen var ikke til stede da bildet ble tatt.
Påtvunget samarbeid, idémyldring og dypdykk i databaser har likevel gitt resultater: Det interaktive forskningsprosjektet "Det store gråspurvmysteriet" oppfordret i mars alle barn om å melde tilbake om sine gråspurvobservasjoner. Nå strømmer svar fra vitebegjærlige forskerspirer inn til Newton-redaksjonen.

Skreddersydd prosjekt
Det hele begynte med at Newton etterlyste samarbeidspartnere fra Eksperter i Team (EiT). Fire studenter som i utgangspunktet ikke kjente hverandre, men som alle hadde valgt landsbyen ”Kultur for læring”, ble plukket ut til å jobbe i en Newton-gruppe.

De siste fire månedene har de brukt mye tid og energi på å skreddersy et populærvitenskaplig prosjekt for Newton og NRK, som kunne aktivisere barn rundt om i det ganske land. De fire fikk muligheten til å overbevise både seg selv og andre om at de kunne samarbeide om å skape et idekonsept på tross av ulik bakgrunn og faglig ståsted.

FAKTA

GRÅSPURVMYSTERIET:
Newton og www.miljølære.no inviterer barn til å være med å kartlegge utbredelsen av gråspurv i Norge.

Gråspurven har de siste åra blitt mindre synlig flere steder i Europa, og i Storbritannia har fuglen havnet på lista over truede arter.

Alle observasjoner som kommer inn til Newton blir registrert i en database og plottet på et Norgeskart. Newton har sending hver søndag. Foreløpige resultater vil bli presentert i et Newtonprogram i mai.

- En liten luring
Gruppa bestemte seg for å gå bredt ut til ulike forskningsmiljø. Spørsmålet var om de hadde behov for rådatamateriale som var av en slik art at barn kunne være med å samle dem inn.

- Responsen var stor, men noen forslag skilte seg ut som mer barnevennlige enn andre. Via Skolelaben i Bergen fikk vi tips om noen prosjekter som Nettverk for Miljølære hadde gående. Etter noen dypdykk i dem, fant vi ut at den anonyme gråspurven var en liten luring som det var samlet inn lite data på de siste årene, forklarer Asbjørn Aas.

Dermed var prosjektideen til ”Det store gråspurvmysteriet” født. Neste skritt på veien var å overbevise Newton-redaksjonen om at dette var et tema som fenget. - Det var en stor lettelse og ikke minst anerkjennelse da de gikk god for konseptet vårt i februar, skyter Linda Melissa Aukan inn.

Over all forventning
I tillegg til å utvikle ideen, har gruppa også levert innhold til NRK’s nettsider.

FAKTA

EiT:
Eksperter I Team er et obligatorisk fag ved sivilingeniør- og flere av masterstudiene ved NTNU. Faget teller 7,5 studiepoeng, og går over et semester.

Målet er å forberede studenter på yrkeslivet ved å lære dem tverrfaglig samarbeid slik at de kan bidra aktivt og kreativt i en samfunnsutvikling.

- Det har vært kjempespennede å jobbe så tett opp mot NRK - være med å utvikle ideer og konsepter som fenger barn, sier Lene Kristin Brevik Bjermeland.

Aukan påpeker at EiT er tidkrevende, og hun er i utgangspunktet negativ til at faget skal være obligatorisk. Hun synes imidlertid samarbeidet i gruppa har gått over all forventning.

- Vi vært heldige og kommet i en gruppe som har fungert godt, sier hun.

- Gruppa har nok hatt flere kreative sjeler enn analytikere og ferdigstillere, men vi jobber godt under press. I går satt vi 12 timer, og nå er fagrapporten levert, sier en sliten men fornøyd Bjermeland.

Viktig skritt mot arbeidslivet
Aas framhever at EiT er en av de få faglige arenaer der studentene virkelig får prøvd seg på noe som kan ligne arbeidslivet.

- EiT oppsto delvis fordi næringslivet ønsket kandidater som kunne samarbeide på tvers av fag og disiplin. Jeg ser derfor dette faget som et viktig skritt på veien for å imøtekomme arbeidslivet.

Tekst og foto: Martha Stalsberg