MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Rolls-Royce etablerer laboratorium på Tyholt (9.5.05, 22:40)

Det første Rolls-Royce forskningssenteret i Norge er opprettet i Trondheim. Et langvarig samarbeid mellom Rolls-Royce, NTNU og Sintef går nå inn i fastere former.

FAKTA

"YOU ARE THE BEST IN THE WORLD": Se eget web-tv-innslag hvor teknisk direktør Mike Howse i Rolls Royce uttaler at NTNU og Marintek "are the best in the world in marine technology".

Innslaget varer i 2,30 minutter. Merk at du kanskje må slå av blokkering av pop-up-vinduer i nettleseren din.

Rolls-Royce har etablert 25 såkalte University Technology Centers (UTC) rundt om i verden. Senteret som nå opprettes ved NTNU/Marintek er det andre i Norden, Chalmers tekniske högskola i Göteborg fikk det første for tre år siden.

Miljøet i Trondheim har siden tidlig på syttitallet samarbeidet med Ulstein-konsernet om forskning på skipspropeller og skipsdesign. Nesten alle sivilingeniørene ved virksomheten i Ulsteinvik er utdannet ved NTNU, og de personlige kontaktene til forskerne i Trondheim har vært viktige for utviklingen av et nært samarbeid.

Propell- og designdelen av Ulstein ble oppkjøpt av Rolls Royce i 1999, og samarbeidet utvides og føres videre i det nye senteret. Rolls-Royce er i dag en betydelig industriaktør i Norge, med 2200 ansatte på Sunnmøre og i Hordaland.

MINISTERBESØK: - Jeg setter pris på at Rolls-Royce bringer internasjonale impulser til Trondheim, sier næringsminister Børge Brende.
– Det viser at Trondheimsmiljøet er attraktivt, og jeg tror dette vil bli en vinn-vinn situasjon for begge miljøene, understreker han. Fra venstre: Mike Howse, Rolls-Royce; Kjell Holden, Marintek; Sverre Steen, NTNU; Børge Brende; Rune Garen, Rolls-Royce Marine.
Riktig dimensjonering viktig
Hittil har skip stort sett vært konstruert for optimal ytelse i stille vann, og man har tatt høyde for operasjon i sjøgang ved å legge inn grovt anslåtte sikkerhetsmarginer. Dette har bl.a. ført til at mange konstruksjoner er overdimensjonerte.

Dette er bakgrunnen for at Rolls-Royce har tatt initiativet til et "University Technology Centre" ved NTNU som skal forske på skip i sjøgang, med særlig vekt på forhold knyttet til propellere. Senteret ledes av professor Sverre Steen ved Institutt for marin teknikk, og følgende temaer vil være sentrale:

  • Dynamiske krefter på propell i sjøgang
  • Samvirke mellom propell og skrog
  • Tilleggsmotstand og fartstap i bølger for moderne skrogformer
  • Bruk av intelligente kontrollere
  • Utvikling av avansert skipssimulator for operasjon av skip i sjøgang

    Simulatoren blir en plattform for implementering av de beregningsmetodene som utvikles ved senteret.

    MARITIME FORSKNINGSKAMERATER: Director of Engineering and Technology, Mike Howse, sier at Rolls-Royce har funnet det mest formålstjenlig å utføre sin forskning i samarbeid med universitetsmiljøer i form av "University Technology Centers". Han har stor tro på det maritime forskningsmiljøet i Trondheim. Howse og IVT-dekanus Torbjørn Digernes ser ut til å ha funnet tonen.
    Arbeidet vil deles omtrent likt mellom NTNU og Marintek. NTNU vil utføre den grunnleggende forskningen, mens Marintek står for mer anvendt forskning, og implementering av metoder i simulatoren og andre databaserte verktøy.

    Brende bifaller
    Senteret ble åpnet av teknisk direktør i Rolls-Royce, Mike Howse mandag 9. mai, og med nærings- og handelsminister Børge Brende til stede.

    - Dette er et flott eksempel på samarbeid mellom næringsliv og FoU-miljø, og en anerkjennelse av det FoU-miljøet som finnes innenfor det maritime i Norge generelt og på Marintek spesielt, sier nærings- og handelsminister Børge Brende i en kommentar.

    Senteret har i sitt første driftsår et budsjett på 4.5 mill kroner, som dekkes med en andel på 85 prosent fra Rolls-Royce og 15 prosent fra Marintek. Man tar sikte på å øke senterets budsjett til om lag 8 mill kroner per år innen 2007.

    Tekst: Arne Asphjell
    Foto: Rune Petter Ness

     Se videoklipp
  •