Rolls-Royce etablerer laboratorium på Tyholt
(9.5.05, 22:40) Det første Rolls-Royce forskningssenteret i Norge er opprettet i Trondheim. Et langvarig samarbeid mellom Rolls-Royce, NTNU og Sintef går nå inn i fastere former.
FAKTA | "YOU ARE THE BEST IN THE WORLD": Se eget web-tv-innslag hvor teknisk direktør Mike Howse i Rolls Royce uttaler at NTNU og Marintek "are the best in the world in marine technology".
Innslaget varer i 2,30 minutter. Merk at du kanskje må slå av blokkering av pop-up-vinduer i nettleseren din. | Rolls-Royce har etablert 25 såkalte University Technology Centers (UTC) rundt om i verden. Senteret som nå opprettes ved NTNU/Marintek er det andre i Norden, Chalmers tekniske högskola i Göteborg fikk det første for tre år siden.
Miljøet i Trondheim har siden tidlig på syttitallet samarbeidet med Ulstein-konsernet om forskning på skipspropeller og skipsdesign. Nesten alle sivilingeniørene ved virksomheten i Ulsteinvik er utdannet ved NTNU, og de personlige kontaktene til forskerne i Trondheim har vært viktige for utviklingen av et nært samarbeid.
Propell- og designdelen av Ulstein ble oppkjøpt av Rolls Royce i 1999, og samarbeidet utvides og føres videre i det nye senteret. Rolls-Royce er i dag en betydelig industriaktør i Norge, med 2200 ansatte på Sunnmøre og i Hordaland.
|
MINISTERBESØK: - Jeg setter pris på at Rolls-Royce bringer internasjonale impulser til Trondheim, sier næringsminister Børge Brende.
– Det viser at Trondheimsmiljøet er attraktivt, og jeg tror dette vil bli en vinn-vinn situasjon for begge miljøene, understreker han. Fra venstre: Mike Howse, Rolls-Royce; Kjell Holden, Marintek; Sverre Steen, NTNU; Børge Brende; Rune Garen, Rolls-Royce Marine. |
Riktig dimensjonering viktig
Hittil har skip stort sett vært konstruert for optimal ytelse i stille vann, og man har tatt høyde for operasjon i sjøgang ved å legge inn grovt anslåtte sikkerhetsmarginer. Dette har bl.a. ført til at mange konstruksjoner er overdimensjonerte.
Dette er bakgrunnen for at Rolls-Royce har tatt initiativet til et "University Technology Centre" ved NTNU som skal forske på skip i sjøgang, med særlig vekt på forhold knyttet til propellere. Senteret ledes av professor Sverre Steen ved Institutt for marin teknikk, og følgende temaer vil være sentrale:
Dynamiske krefter på propell i sjøgang
Samvirke mellom propell og skrog
Tilleggsmotstand og fartstap i bølger for moderne skrogformer
Bruk av intelligente kontrollere
Utvikling av avansert skipssimulator for operasjon av skip i sjøgang
Simulatoren blir en plattform for implementering av de beregningsmetodene som utvikles ved senteret.
|
MARITIME FORSKNINGSKAMERATER: Director of Engineering and Technology, Mike Howse, sier at Rolls-Royce har funnet det mest formålstjenlig å utføre sin forskning i samarbeid med universitetsmiljøer i form av "University Technology Centers". Han har stor tro på det maritime forskningsmiljøet i Trondheim. Howse og IVT-dekanus Torbjørn Digernes ser ut til å ha funnet tonen. |
Arbeidet vil deles omtrent likt mellom NTNU og Marintek. NTNU vil utføre den grunnleggende forskningen, mens Marintek står for mer anvendt forskning, og implementering av metoder i simulatoren og andre databaserte verktøy.
Brende bifaller
Senteret ble åpnet av teknisk direktør i Rolls-Royce, Mike Howse mandag 9. mai, og med nærings- og handelsminister Børge Brende til stede.
- Dette er et flott eksempel på samarbeid mellom næringsliv og FoU-miljø, og en anerkjennelse av det FoU-miljøet som finnes innenfor det maritime i Norge generelt og på Marintek spesielt, sier nærings- og handelsminister Børge Brende i en kommentar.
Senteret har i sitt første driftsår et budsjett på 4.5 mill kroner, som dekkes med en andel på 85 prosent fra Rolls-Royce og 15 prosent fra Marintek. Man tar sikte på å øke senterets budsjett til om lag 8 mill kroner per år innen 2007.
Tekst: Arne Asphjell
Foto: Rune Petter Ness Se videoklipp
|