MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Gløshaugen invadert av 800 lærere (19.5.05, 15:34)

Norsk konferanse om utdanning og læring (NKUL) er i gang, og i år er det bruk av informasjons- og kommunikasjonsteknologi som står i fokus. Moderniseringsminister Morten A. Meyer fikk se hva NTNUs Multimediesenter har å by på.

Moderniseringsministeren åpnet konferansen med å snakke om digital kompetanse som nøkkelen til moderniseringen av samfunnet. Etter foredraget ble han invitert til NTNUs avanserte multimediesenter hvor han fikk en demonstrasjon av de mange muligheter som ligger i å utnytte moderne teknologi i undervisningen.

Rådgiver Kristin Helen Andersen demonstrerer avansert e-læring for Moderniseringsminister Meyer. En spørreundersøkelse gjort blant studentene viser at 51 prosent mener video kan erstatte foreleseren, men det tror ikke Andersen på.
Studiefleksibilitet
- Skulle ønske jeg var student igjen, dette gir jo muligheter for helt andre måter å studere på, sukket ministeren.

Kanskje tenkte han på at mange forelesninger blir ”streamet”, og at det er mulig å plukke opp den hermetiserte utgaven når det måtte passe studenten. Trådløs kommunikasjon via bredbånd gjør det mulig å gå på forelesning hjemme på studenthybelen eller i parken.

- Vi er avhengig av gode innholdsleverandører for å kunne ha et godt tilbud for læring via nett, presiserte Meyer, som delte ut priser til de som har gjort en innsats på dette feltet.

Animert genteknologi
Rundt 800 lærere deltok på konferansens første dag hvor flere priser ble delt ut til nettsteder i læringens tjeneste.

Det NTNU-baserte nettstedet viten.no fikk e-læringsprisen for programmet ”Genteknologi”, som ved hjelp av animasjoner og interaktive oppgaver gir en innføring i cellebiologi og genetikk.

Portalprisen gikk til Skolenettet som er blitt en portal i ordets rette betydning og fremstår som et oversiktlig og velorganisert nettsted.

Det er Den Norske Dataforening som deler ut disse prisene, og Britt Wang fra Dataforeningen presiserer at det er prisen i kategorien ”Hjemmesløyden” som er høyest rangert. Her konkurrerer de som har utviklet gode nettløsninger til bruk i undervisningen, på egen fritid og av egne midler.

Hjemmesnekra tyskhjelp
- Norge er et dugnadsland, fremholdt Wang og sa at entusiastene i denne kategorien gjør jobben som myndighetene burde ha gjort for lengst.

Minister Meyer gir Dataforeningens "Hjemmesløydpris" til lektor Hogne Vindenes, som har utviklet et nettsted for trening av skriftlig tysk.
Lektor Hogne Vindenes fikk "Hjemmesløyd-prisen" for sitt nettsted Deutschlinks - Deutsch als Fremdsprache. Her kan elevene trene seg i tysk skriftlig gjennom tilgang til 432 interaktive øvinger. Nettstedet brukes ikke bare av norske elever, men av elever fra hele verden som Kina, Chile, Australia og USA.

Nærmere 8.000 brukere i uka viser at nettstedet virkelig gjør nytte for seg og øker tyskkunnskapene verden over. Vindenes har til og med fått gode tilbakemeldinger fra tysklærere i Tyskland, og det må vel bli omtrent som å selge øl til München.

Tekst og foto: Arne Asphjell

NKUL på nett