MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Leverer kongelig masteroppgave (2.6.05, 15:23)

I hele vår har datastudentene Espen Almdahl og Bård Terje Fallan svettet over en masteroppgave i visualisering og datateknikk. Nå er det ferdige resultatet hovedattraksjon på sommerutstillingen til Sverresborg folkemuseum.

SVERRES BORG: 3D-framstillingen er laget på bakgrunn av arkeologiske funn. Ill: Bård Fallan og Espen Almdahl.
Utstillingen heter ”Kong Sverre og borgen” og viser hvordan livet var på kong Sverres tid, på 11- og 1200-tallet. Studentene har bidratt med en tredimensjonal framstilling av dagliglivet på steinborgen. Prosjektet er en videreføring av tidligere studentprosjekter ved Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap, med amanuensis Torbjørn Hallgren som faglærer.

Spillteknologi
Dataanimasjonen er laget med samme teknologi som anvendes i dataspill. I dette tilfelle brukes den til å visualisere historie, med tette koblinger både til historiske og arkeologiske fagfelt. Denne type tverrfaglig formidling omtales som Virtual Heritage, og kan kalles virtuell kulturarv på norsk.

HISTORISK: På fjellknausen i bakgrunnen lå kong Sverres borg. Fv. Bård Fallan, Torbjørn Hallgren og Espen Almdahl. Foto: Synnøve Ressem.
– Virtual Heritage har blitt et eget forskningsfelt som er i rask utvikling, forklarer Hallgren. Han mener at den underliggende teknologien sammen med visualiseringsmetodikken har et stort potensial i mange typer av formidling. Den kan brukes til alt fra byplanlegging og nyhetsformidling til hjelpemidler for læring, ivrer faglæreren.

Stor bidragsyter
I tillegg til å levere selve animasjonsfilmen, låner NTNU ut utstyr for framvisning. Men NTNU er også tungt involvert i andre deler av utstillingen.

Musikkprofessor Ola Kai Ledang bidrar med selvlagde modeller av lurer, samt informasjon om hvordan lurene ble brukt. Han forteller at lur er det mest omtalte instrumentet i vikingsagaen, og at den ble mye brukt til varsling og kommunikasjon. I følge sagaen hadde kong Sverre en yndlingslur som han kalte ”Andvake”.

Berømmer fagmiljøene
Fagpersoner fra Vitenskapsmuseet og Institutt for historie og klassiske fag har gitt solide bidrag til utstillingen. Hanna Mellomsæter, som er en av de fagansvarlige for utstillingen, berømmer samarbeidet i varme ordelag.

– Å ha nærhet og tilgang til et bredt og godt fagmiljø er en uvurderlig ressurs. Det gir oss mulighet til å hente inn den informasjon vi behøver og få den når vi trenger det. I denne utstillingen omfatter det i første rekke teknologi, historie, runologi og arkeologi. Men jeg har også konferert med språkvitere, framhever Mellomsæter.

Av Synnøve Ressem

Sverresborg folkemuseum på nettet.