Hvor ble det av fuglene?
(15.6.05, 07:50) Det lukter velstand av nylagt treverk og maling som knapt har rukket å bli tørr. Gulvet er fylt av rare bokser som blinker og lager lyd. Vitenskapsmuseet gjennomfører århundrets vårsjau – men hva har de gjort med fuglene? |
NY GIV: Museumslokalene pusses opp og tilbakeføres til opprinnelig arkitektur. |
Vitenskapsmuseet er bokstavelig talt i gang med full utlufting, til glede for både ansatte og besøkende. Forandringen er slående. Museumssalen rett innenfor den gamle hovedinngangen i Gunnerushuset er tilbakeført til opprinnelig arkitektur. Akkurat nå huser den jubileumsutstillinga ”Techne”.
Nye glansdager
Ved første øyekast er det ikke så mye som ei fjær å spore fra den gode gamle fugleutstillinga. Men så ser vi det. Bak en skog av moderne utstillingsmontere i stål finner vi den gamle glassveggen i god behold. Og bak den skimtes rester av dioramaet, som skal speile fuglelivet fra fjord til fjell. Men det virker unektelig litt slitent og stusselig i selskap med alt som glitrer og er nytt...
|
SIKKERT: Nytt sikkerhetsutstyr var en forutsetning for å få den store kinautstillingen som skal åpnes til høsten. |
- Fugledioramaet skal tilbakeføres til glansdagene på 60-tallet, beroliger universitetslektor Gunnar Holt. – Vi arbeider med en ny lyssetting, det kommer til å bli enda finere enn før. Men vi beholder de populære lydopptakene. Publikum skal fortsatt kunne glede seg over professor Haftorns grundige framstillinger i originalopptak.
Nyoppsetning
I Schøninghuset hamres og snekres det på siste verset av et større rehabiliteringsprosjekt. Det omfatter nye laboratorier, verksteder og kontorer, samt gjenåpning av kirkesamlingen. I mylderet av håndverkere finner vi konservator Daniela Pawel. Hun er en av de fagansvarlige for den nye utstillinga. Kirkesamlinga skal stå fram i ny drakt rundt Sankthans. Pawel forteller at forberedelsene har vart mer enn et år.
Utstillingslokalet har blitt lyst og luftig, med nytt tregulv og mange smarte løsninger. - Målet har vært å få til en mer harmonisk utstilling og framheve objektene på en bedre måte. Samtidig benytter vi anledningen til å en full gjennomgang. Vi har byttet ut litt og satt inn nye ting fra magasinene. Nyoppsetningen har flere gjenstander som ikke har vært tilgjengelig for publikum før, røper konservatoren.
|
UNIKT: Daniela Pawel har mange godbiter å by på når kirkeutstillingen gjenåpner ved Sankthans. |
Forbløffende
Forsiktig trekker hun fra et klede og avdekker en sittende madonna med barn. Madonna mangler en arm, og barnet har dessverre mistet hodet. Men resten er forbløffende godt bevart. Førsteklasses håndverk og rester av forgyllinger i sølv og gull. Små stempler er felt inn i fronten for å gi et tredimensjonalt inntrykk. Ei grop i treverket avslører at figuren antakelig var pyntet med en edelstein.
- Skulpturen er svært spesiell. Den kommer fra Grong kirke og er fra ca 1250, opplyser Pawel. Hun forteller at flere gjenstander i kirkesamlingen er laget før reformasjonen. – Det meste av kirkeutsmykningen ble ødelagt etter reformasjonen. De nye kirkelederne forlangte at prangende stas og glitter skulle fjernes. Heldigvis rakk de ikke over alle utpostene i grisgrendte strøk. Derfor har vi en del i behold. Dette er et unikt materiale, også i europeisk målestokk, framhever Pawel.
|
BEST I LANDET: Preparant Per Gätzschmann er strålende fornøyd med sitt nye laboratorium og hevder det har blitt Norges beste. |
Mediemagnet
I det gamle snekkerverket har preparant Per Gätzschmann flyttet inn i det han hevder er landets mest moderne preparantlaboratorium. Sammen med to lærlinger preparerer og stopper han ut fugler og dyr for de vitenskapelige samlingene.
Noe av det han bevarer skal brukes i forskning, noe er beregnet for utstillinger. Gätzschmann opplyser at det slett ikke bare er museet og vitenskapelig ansatte som nyter godt av de nye fasilitetene.
- Vi har til støtt og stadig besøk av mediefolk som trenger bakgrunnsinformasjon eller nærbilder av fugler og dyr. Både ”Katta” og ”Newton” er hyppige gjester, forteller preparanten.
Tekst og foto: Synnøve Ressem |