MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

LESERBREV

Trond Andresen: NTNU må utdanne teknologijournalister! (15.6.05, 12:20)

En vesentlig årsak til den manglende teknologiinteressen blant ungdom skyldes medienes usynliggjøring av teknologien og dens betydning. Dette skyldes igjen at at så få journalister er kompetente og interesserte i teknologi. Derfor må NTNU utdanne "teknologiformidlere".

Jeg var i går på det første møte i studieprogramrådet for det nye programmet "sivilingeniør og lærer". Dette er et nytt 5½ - årig løp ved NTNU, som både gir studenten fullverdig siv.ing.-status og kompetanse for å undervise i videregående skole. Studenten går et vanlig siv.ing.-løp de første tre årene, og kan så velge seg til et spesialtilpasset 2½ -årig program, hvor man får den nødvendige pedagogiske teori og praksis i tillegg til tilstrekkelig med siv.ing-fag.

Dette er i startfasen, og de første (få) studentene tas opp førstkommende høst.

Bakgrunnen for dette nye programmet er å øke rekruttering til teknologisk utdanning. Dette forutsetter flere og gode lærere som er i stand til å motivere ungdom til å gjøre et slikt valg. I dag er man i den situasjon at ungdom med anlegg for matematikk og realfag i stor grad enten velger medisin (som de alltid har gjort), eller "kreative" fag som drama og medieutdanning. Men den høye leve- og livsstandarden i Norge er fullstendig avhengig av at vi har tilstrekkelig med høyt kompetente personer som jobber med teknologi. Det er derfor nødvendig å påvirke en del av disse ungdommene til i stedet å velge teknologiutdanning. En måte er som nevnt å få flere lærere av denne sorten inn i skolen.

Men dette er ikke tilstrekkelig. En vesentlig årsak til den manglende teknologiinteressen blant ungdom ligger ikke i skolen, men i medienes underdekning og usynliggjøring av teknologien og dens betydning, og tilsvarende opphaussing av andre yrkeskategorier. Dette skyldes igjen at at et uhyre lite antall journalister er kompetente og interesserte i teknologi. De aller fleste av dem har humanistisk eller samfunnsfaglig bakgrunn og interesse. Mange av dem har sterke fordommer mot teknologi, som noe for "nerder". Det er stor uvitenhet og mangel på dannelse i mediene når det gjelder dette (mer om dette i en aviskommentar gjengitt her.)

Derfor må NTNU ha en strategi med ikke bare å utdanne teknologilærere, men også teknologijournalister. En fellesbetegnelse på dette kan kanskje være "teknologiformidler". Etter min mening burde dette kunne tilbys allerede fra høsten 2006, ved noen fullt realiserbare inngrep i det gjeldende 2.5 årige løp.

Dette forslaget er ikke bare fornuftig fordi det skal bidra til å løse et samfunnsproblem (utdanning av nok ungdommer til teknologifag). Det vil også sannsynligvis rekruttere langt flere til det nye programmet. Det er (dessverre) i noen grad slik at "lærer" blant mange siv.ing-studenter betraktes som en litt mindreverdig "siste utvei" på arbeidsmarkedet hvis man ikke får noe annet. Journalistikk betraktes av mange som langt mer tiltrekkende. På godt og vondt er mange intelligente ungdommer fascinert av tanken på å jobbe innen medier. Dette er en tung tendens som ikke kommer til å avta på kort sikt. Ved å modifisere "sivilingeniør og lærer" til "sivilingeniør og teknologiformidler", dvs. også å omfatte tilstrekkelig med journalistikk, blir dette alternativet mye mer tiltrekkende!

For NTNUs egne interesser er dette også klokt. BI tenker på lignende vis: de tilbyr allerede utdanning i økonomijournalistikk. Det er bare et tidsspørsmål før noen tilbyr utdanning i teknologiformidling ved en norsk høgskole eller universitet (jeg forutsetter at dette ikke allerede er etablert annetsteds). Hvis vi handler raskt, er det NTNU som blir først med dette, og kan bruke dette flittig i sitt rekrutteringsarbeid til siv.ing.-studiet.

Trond Andresen,
Teknisk kybernetikk, medlem i studieprogramrådet for siv.ing. og lærer

 
 
    
 SEND INN LESERBREV TIL
 REDAKSJONEN >>>
 
 FLERE LESERBREV:
Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk (19.1 2010)
 
Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken (15.1 2010)
 
Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut? (13.1 2010)
 
Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK (30.12 2009)
 
Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis (21.12 2009)
 
Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU” (15.12 2009)
 
Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva? (10.12 2009)
 
Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker (10.12 2009)
  Allan Krill: For mappa mi (14.12 2009)
 
Per Carlsen: Læresteder i klemme (7.12 2009)
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme (9.12 2009)
 
Odd W. Andersen: Saltkraftverk (30.11 2009)
 
Arkiv