MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Eksplosjonsartet forelesning (17.6.05, 08:17)

- Hva er formelen for gull, spør Ystenes mens han tar tak i en lyshåret gutt og lugger. - AU, svarer gutten. - Riktig. Det er AU.

GØY MED SLIM: Flere elever fikk teste ut kjemiens verden. Disse 6. klassingene fikk røre i en blanding som til slutt ble slim.
Det går hardt for seg når Martin Ystenes lærer bort sine kjemikunster. Sjetteklassinger fra Nardo skole sitter i forelesningssalen i Realfagbygget og stirrer måpende på røyken etter den siste eksplosjonen. For å skape engasjement er lugging, glødende tråder, brennende hydrogenballonger, hjemmesnekret løgndetektor og hyppige eksplosjoner ingredienser som får faget til å smake ekstra godt, i følge professor Ystenes.

- Dette er en videreføring av ”Knallforelesningene”. Nå trekker vi i større grad tilhørerne med i eksperimentene. Det skaper liv og jeg tror de lærer mer, sier Ystenes.

Kjemisk løgn
- Dette er kjempespennende, virkelig artig, sier Therese Solberg, som synes naturfag er det beste faget på skolen.

Rikard Ljøkjell er helt enig. Han liker eksplosjoner, og innrømmer at han antageligvis kommer til å teste ut noe av dette hjemme. Ystenes er i full gang med å lage en løgndetektor mens han forklarer hvorfor den fungerer som den gjør. To jenter blir plukket ut som prøvekaniner, og den store testen er i gang.

SANNHET ELLER LØGN: En hjemmesnekret løgndetektor slo an under kjemiforelesningen.
- Har du kjæreste, spør Ystenes.

- Nei…, svarer jenta, mens nåla går mot ”løgn”, til klassens store forlystelse.

Noen tøffinger i salen foreslår at professoren selv kobler seg til.

- Liker du Einstein, spør en gutt.

- Nei… jeg syns han er litt smådum jeg, svarer Ystenes med et lurt smil.
Nålen på den hjemmesnekrede løgndetektoren farer til værs, og alle syns det er ustyrtelig morsomt.

Mystiske blandinger
- Er det noen her som er flinke i håndarbeid?

Alle elevene i salen rekker opp hånda og roper i kor:

KATALYSATORLEK: En gutt fikk vise resten av klassen hvordan en katalysator virker på ordentlig.
- Jeg, jeg, jeg!

Lærerne kan vel knapt tro sine egne ører. To elever hentes ned til eksperimentet, som går ut på å mikse is, vann og salt til en merkelig blanding. Til slutt putter de en tråd oppi. Ystenes forklarer barna hva som skjer av kjemiske reaksjoner etter hvert som de rører og blandingen blir tykkere. Når elevene til slutt trekker blandingen opp av glasset hengende etter tråden, høres et fascinert gisp fra salen.

Tekst og foto: Beate Horg