MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

The Bangladesh Connection (19.6.05, 21:47)

I 1991 var Arild Klokkerhaug kjemistudent på Gløshaugen. I dag er han sjef for eget IT-firma i Bangladesh. Arilds karriere i yrkeslivet er ikke av A4-typen.

SMB-PARTNER: - Er du på jakt etter en asiatisk samarbeidspartner ”i øyenhøyde” – ta kontakt med oss, sier Arild Klokkervoll og henvender seg til SMB-kategorien.
Tilfeldigheter har preget Arilds veivalg gjennom livet. The Bangladesh Connection oppsto da foreldrene adopterte Arilds lillesøster fra Bangladesh i 1975. Siden 1986 har han og familien vært aktive medlemmer av Norsk Bangladesh Forening, og hatt flere besøk i landet som ligger i flukt med havflaten øst for India.

Da Arild skulle gjennomføre sin diplomoppgave hos professor Reidar Tunold på kjemi i 1991, ønsket han å foreta feltstudiene knyttet til oppgaven i Bangladesh. Bortsett fra generalstreiker og studentopptøyer, gikk det bra i fire måneder. Men så brøt Gulfkrigen løs. Plutselig ble alle hvite i Bangladesh tatt for å være amerikanere. Hatet blusset opp. Arild måtte hastig trekke seg tilbake til rolige Trondheim, men hadde nok data til at han fikk fullført sin oppgave.

Mobilmisjonær
Det gikk ikke lenge før han søkte tilbake til landet han var blitt så fascinert av. Han hadde lært seg Bangla, og fant seg vel til rette. I noen år holdt han det gående som frilanser i ulike jobber. Så ble han oppdaget av Telenor. De ble så imponert over nordmannen som behersket lokalt språk og kultur at han fikk en betrodd jobb i deres datterfirma GrameenPhone Ltd. I tre år var han med på å bygge opp mobiltjenestene i Bangladesh, før han fant ut at han ville prøve seg på egen hånd.

FAKTA

SOMEWHERE IN…
er ikke helt som andre firma. Sjefen Arild har tittelen ”Head of Opportunities” og kompanjongen Espen er ”Head of Growth”. Arilds bangladeshiske kone Syeda Gulshan Ferdous har også en lederstilling i firmaet som ”Head of Alliances”.

Og hva betyr egentlig firmanavnet ”Somewhere in..”? Dette er den noe svevende forklaringen Arild gir: "Globale løsninger er som snødekte landskap - mykt og vakkert, men hvor lokale særegenheter er utvisket. Vi ønsker å la lokale energier og farger bygge over effektive, globale løsninger. Hvis du fyller ut prikkene bak "Somewhere in..." med din tilhørighet og dine interesser, skal vi finne en løsning for deg!"

Han valgte tekstilbransjen, men crashlandet. Kunnskapen om markedet og produktene var for dårlig. En nyttig lærdom.

- Dårlige avgjørelser gir erfaring, erfaring fører til gode avgjørelser, som igjen fører til suksess – er det ikke slik det er, spør han. Han er selv et bevis på at dårlige erfaringer kan peke ut en fornuftig kurs framover. Det skulle gå bedre etter hvert.

Bomskudd som ble blink
Kjemi med fokus på vann og korrosjon er hans egentlige fag, og da han så at det engelske konsulentfirmaet WSPimc søkte etter folk, sendte han inn en søknad. Han trodde WSP sto for Water and Sanitation Project, men da han kom på intervju oppdaget at han det var noe helt annet: Det var oppdrag for veimyndighetene i Bangladesh dette firmaet satset på. Dermed ble han så avslappet i intervjusituasjonen at han imponerte stort, og ble ansatt som nestleder i et ambisiøst konsulentprosjekt som dreide seg om organisasjonsutvikling for veimyndighetene. I tillegg fikk han hovedansvaret for IT-gruppen i prosjektet.

- I dette prosjektet lærte jeg meg å se mulighetene, sier han. Nettbaserte løsninger og de gode mulighetene for å rekruttere dyktige programmerere i et lavkostland som Bangladesh mente han ville være et bedre grunnlag for etablering av egen virksomhet enn eksklusive tekstiler.

STEARINLYS: Strømmen har gått og stearinlyset er kommet på pulten til Espen Wiig Warendorph (t.h.). Espen er ”Head of growth”, Hasin (t.v.) og Emran er ”Web Application Developers”. Nå har Somewhere in.. fått seg egen generator, og klarer seg uten talglys.
Foto: Arild Klokkerhaug.
Det beste av to kulturer
“Somewhere in…” er det noe kryptiske navnet han har valgt på firmaet han har startet sammen med en annen NTNU’er, Espen Wiig Warendorph, uteksaminert fra Indøk i 2003.

- Vi vil kombinere ”The Best of Bangladesh” med ”The Nordic Way”, opplyser Klokkerhaug. - I Sør-Asia er det slik at hvis en ansatt får beskjed om å gjøre noe av sjefen sin, så gjør han det, selv om han vet det er riv ruskende galt å gjøre det slik sjefen sier. Slik vil vi ikke ha det, sier Klokkerhaug. Med sin kjennskap til landet, folket og kulturen, vet han hva som motiverer og hva som ikke fungerer i Bangladesh.

Regi-modellen
- For at vi skal bli en attraktiv partner for nordiske firma, er det viktig at vi bygger opp firmaet med basis i nordiske verdier og en lederstil som er basert på frihet med ansvar. For å få dette til å fungere, krever det at vi velger de rette talentene som har evnen til å tilpasse seg den nordiske bedriftskulturen vi etterstreber, forklarer han. Som student var Klokkerhaug medlem av Regi i Samfundet, og det er Regi-kulturen han vil implementere hos ”Somewhere in...”.

- Regi-kulturen representerte et fantastisk skapende miljø, et sted hvor man lærte å ta ansvar, delta og stille opp for felles beste. Alle for en og en for alle filosofien gjorde at man ønsket å legge sjela si i arbeidet, konstaterer han.

Nyttig Dragvollkurs
Han har nylig tatt kurset ”Samarbeid og samarbeidsteknologi” som fjernstudent ved Institutt for sosiologi på Dragvoll, og det har også vært til stor nytte og inspirasjon i den fasen firmaet nå er inne i.

GRUPPEINTERVJU: Når ”Somewhere in...” skal ansette nye folk, er et gruppeintervju en del av prosessen. Aktuelle kandidater settes samen i grupper på tre og får en arbeidsoppgave de skal løse på 90 minutter, etterfulgt av en presentasjon.
Foto: Arild Klokkerhaug.
- Vi føler at vi er på rett vei med oppbyggingen av vår bedriftskultur og mener vi fremstår som en attraktiv arbeidsplass for lokale talenter, og som en god partner for nordiske firma som ser nytten av å utnytte de ressursene som ligger i Sør-Asia.

- Mange IT-bedrifter har søkt til India etter folk og programmeringskapasitet. Vi mener vi sitter med nøkkelen til å utnytte ”India-effekten” på en trygg måte ved at vi har et lokalt firma med norsk ledelse og bedriftskultur.

Outsourcing for de små
- Vi er på jakt etter norske bedrifter som ser fordelene som ligger i å knytte seg til en partner med tilgang til rimelig arbeidskraft – ekstra kapasitet som kan slås av og på i takt med markedets svingninger, sier mannen som ifølge visittkortet har tittelen ”Head of opportunities”.

Det å kunne tilby ”outsourcing” av tjenester til små og mellomstore bedrifter samt bedrifter i etableringsfasen blir en viktig satsing framover, og på sin Norgesturné har han blant annet etablert en allianse med Molde kunnskapspark/Møreforskning om en slik tjeneste.

- I dag er vi seks i firmaet, og vi skal være 25 innen utgangen av året. I løpet av tre år skal vi ha hundre ansatte, sier han selvsikkert.

Tekst og foto: Arne Asphjell

Somewhere in … på nettet.