NTNU VIL KARTLEGGE ÅRSAKEN: Norge dårligst i realfagsrekruttering
(22.6.05, 08:24) NTNU har fått i spesialoppdrag å øke rekrutteringen til teknologi og realfag. Det kan resultere i et større forskningsprosjekt. Et NTNU-prosjekt som skal gi større innsikt i hvorfor dagens unge svikter teknologi- og realfagene er under utvikling. Et ønske om mer kunnskap om kulturelle og samfunnsmessige strømninger rundt teknologi og naturvitenskap, kan bety starten på et omfattende forskningsprosjekt ved NTNU.
|
VANSKELIG Å VELGE: Daniel Sjøgren og Shanya Selliah (begge 13 år) var nylig på Ole André Sivertsens forelesning om forelskelse og naturfag, som ble arrangert av NTNU. De to har ikke bestemt seg for hvilken utdanningsretning de skal velge. De mener penger og trivsel er viktigst.
- Det er spennende når vi får lære noe fra den ”virkelige verden”, men om det har noe med realfag å gjøre, det er vi usikre på. |
Vil kartlegge trender
I Norge er det bare 10-13 prosent av elevene som velger matematikk i videregående skole etter grunnkurset, og mindre enn 10 prosent velger fysikk. Tendensen er internasjonal, men sterkere i Norge enn i andre land. Samtidig finnes liten kunnskap om årsaken til hvorfor realfagene frister så få studenter.
Ettersom NTNU har et nasjonalt ansvar for rekrutterings- og fagutviklingsarbeid innenfor teknologi og naturfag, mener universitetsdirektøren at det er i tråd med mandatet å starte et tverrfaglig forskningsprosjekt.
- I dag sørger vi for et sterkt faglig utdanningstilbud, men det er ikke nok.
For å forstå rekrutteringssvikten er det nødvendig med en bred analyse som søker svar i skole, kultur og samfunn, sier seniorrådgiver Per Kjøl ved Organisasjonsavdelingen.
Internasjonal interesse
Forskningsprosjektet skisseres som et fireårig tverrfaglig prosjekt som vil være av internasjonal interesse. Resultatene kan få konsekvenser for både dagens grunnskole, for den videregående skolen og for NTNUs egne program og rekrutteringstiltak.
- Bedre kunnskap om ungdoms holdninger og trender som påvirker ungdommen, vil også kunne brukes i et mer målrettet rekrutteringsarbeid, sier Kjøl.
Naturfag inn bakdøra
- Er noen av dere i salen forelska, spør Ole André Sivertsen (tidligere programleder i Newton), og hendene rekkes i været.
Åttendeklassingene ved Blussuvoll skole virker som engasjerte tilhørere, og det er vanskelig å se for seg at bare 13 prosent av disse kommer til å velge realfag når de kommer på videregående.
Sivertsen, som jobber med realfagsrekruttering til daglig, la ut om sex, forelskelsens kjemiske prosesser gjennom dopamin, feromoner og adrenalin til en lydhør forsamling.
- Det er vanskelig å si hva som trigger de som velger å gå videre innenfor teknologi og realfag, men jeg ser at de engasjeres av ting de kjenner til. Mens noen er genuint interesserte i realfag, må andre underholdes for å bli fascinert, sier Sivertsen, som snart går i gang med en ny TV-serie.
- Det blir en norsk utgave av ”Scrapheep Challenge”, som handler om å lage noe av skrap. Egentlig er det ren naturfagformidling, sier Sivertsen, som har tro på å lure realfag inn ”bakdøra”.
Tekst og foto: Beate Horg |