MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

NTNU blir senter for datastøtte til norske skoler (28.6.05, 06:51)

NTNU har inngått en avtale med Microsoft som innebærer at NTNU blir et Education Support Center (ESC) for datagiganten. Det betyr at et nasjonalt senter for brukerstøtte til alle norske skoler legges til Trondheim og NTNU.

Målgruppen for senteret som skal drive brukerstøtte for Microsoft-programvare er alle ansatte i norsk skole, og det gjelder hele spektret fra barneskole og opp til universitetet. Dette er til sammen ca. 4.000 skoler, og for å starte litt forsiktig prioriterer man i første omgang videregående skole og ungdomsskole og begrenser antallet til ca 1.000 skoler, forteller Johan Anstensrud, leder for offentlig sektor hos Microsoft.

IMPONERT: God service hos Orakeltjenesten under studietiden på Gløshaugen er en viktig årsak til at Johan Anstensrud henvender seg til NTNU når Microsoft skal etablere et av sine første nasjonale senter for brukerstøtte til skolene. Foto: Microsoft.
Imponert av Orakeltjensten
Johan Anstensrud var student ved Indøk på Gløshaugen i første halvdel av nittitallet, og han legger ikke skjul på at erfaringer fra studietida er en medvirkende årsak til at Microsoft valgte NTNU til denne oppgaven.

- Da jeg var student på Gløshaugen, ble jeg imponert over den måten Orakeltjenesten ble drevet på, sier Anstensrud. – Studenter er egentlig de mest kompetente til å forestå en slik oppgave, mener han, og legger til at det også vil være lærerikt for studentene å drive veiledning mot skoleverket.

Tjenesten starter fra høsten 2005, og vil i løpet av 2006 bygges ut til å kunne ta hånd om alle skoler i Norge. I første omgang ansettes 7 studenter til å drive tjenesten, som vil være åpen på dagtid og til enhver tid betjenes av to personer.

Usikker på omfanget
- Vi er litt usikker på hvor stort behovet er og hvilket omfang tjenesten bør ha, sier Anstensrud. – Derfor ber vi om at skolene henvender seg til oss for registrering og ber om å bli tatt med i ordningen. Deretter vil de få oppgitt kontaktpersoner og få tilsendt materiell de kan henge opp på skolen.

Microsoft har et ”call-senter” i Piteå som dekker alle de nordiske brukerne av deres produkter, og dit kommer det ca 300 henvendelser fra Norge i løpet av et døgn. Den tjenesten koster det å benytte seg av, men veiledningstjenesten mot skolene vil være gratis.

Ikke monopol
Microsoft har lansert et verdensomspennende prosjekt, Partners in Learning, og etablerer senter for brukerstøtte til skolen i mange land. Senteret i Norge blir et av de første. Her i Norge skjer det i samarbeid med offentlig sektor, og budsjettrammen for første år er ca 1 million kroner, opplyser Anstensrud.

- Vi har ikke tenkt å monopolisere bruken av NTNU til veiledningstjeneste for Microsoft, presiserer Anstensrud. - Andre leverandører av datautstyr og programvare må gjerne lage lignende opplegg, men vi betaler bare for veiledning av våre kunder, sier han.

SLÅ PÅ TRÅDEN: Fra i høst kan lærere kontakte IT-seksjonen ved NTNU når de trenger hjelp til Word, Excel, PowerPoint, FrontPage, Publisher etc. Illustrasjonsfoto: NTNU Info/Rune Petter Ness.
Markedsføring av NTNU
IT-sjef Roar Aspli ønsker andre dataleverandører velkommen til å ta kontakt. Tiltak som dette vil være i tråd med regjeringens ”Program for digital kompetanse”, som skal heve datakompetansen i den offentlige sektor. – Vi vil starte en dialog med Utdanningdirektoratet om tilsvarende opplegg for Linux-løsninger, sier Aspli.

Aspli ser etableringen av senteret som en utmerket mulighet til å profilere NTNU overfor potensielle studenter i videregående skoler og høgskoler. Ved at det blir en egen enhet med dedikert personell som skal drive senteret, frykter han ikke at ordningen skal stjele ressurser fra IT-avdelingens øvrige oppgaver.

Av Arne Asphjell

Program for digital kompetanse.
Microsofts nettsider.