MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

NTNU-studenter skal utvikle superbil (17.8.05, 07:14)

Offshore-vinner Bård Eker blir i høst vert for syv NTNU-studenter som skal delta i utviklingen av neste modell av den svenske superbilen Koenigsegg.

Etter seieren i offshore-racet sist søndag er det flere som vet hvem Bård Eker er. I tillegg til å være blant de raskeste på sjø og land (motorsykkelrace), er han også industribygger. Med basis i sitt firma Bård Eker Industrial Design AS (BEID), har han utviklet en bedrift som er verdensledende på videoprosjektører, og hans firma Hydrolift bygger båter med et spesielt skrog som får dem til å nærmest fly over vannet. Hydrolift samarbeider med det marintekniske miljøet i Trondheim.

For en tid siden fikk BEID oppdraget med å utvikle den neste modellen av den svenske superbilen Koenigsegg. Det gjelder både selve designet og den teknologiske plattformen for bilen. Og til det oppdraget vil Eker ha NTNU med på laget.

PLANLEGGER STUDENTJOBBER: Bård Eker (t.v.) og professor Terje Rølvåg diskuterer studentoppgaver i hovedkvarteret til ”Spirit of Norway”.
Populært hos studentene
Professor Terje Rølvåg ved Institutt for produktutvikling og materialer (IPM) er den som har etablert forbindelsen med Eker, og som denne høsten tar i mot syv diplomstudenter som skal arbeide hos BEID med utvikling av en ny superbil.

- Det er slett ikke vanskelig å rekruttere studenter til dette prosjektet, opplyser Rølvåg, som nå har fått stoppordre fra instituttet om å forsyne seg med flere studenter.

I vårsemesteret tok to studenter diplomen hos Eker, og begge har fått jobb i det spennende miljøet i Fredrikstad. Førti personer er ansatt i BEID, som har avansert programvare og utstyr for utvikling av prototyper.

Attraktiv partner
- Studentene gjør NTNU til en attraktiv samarbeidspartner for industrien, understreker Rølvåg, som mener kombinasjonen studentoppgaver og rekruttering er en fordel for alle involverte.

IPM har over flere år målrettet bygd opp bilteknisk kompetanse og undervisning gjennom samarbeid med internasjonale bilprodusenter. Instituttets fokus har vært design, produksjon og virtuell testing av enkeltkomponenter, og har bl.a. utviklet programvare for virtuell testing av bilkomponenter. Samarbeidet med norske underleverandører til bilindustrien har gitt instituttet god kompetanse innen komponentutforming og materialteknologi.

MER FART: Rølvåg og Eker ved Koenigsegg-bilen som satte fartsrekord med 388 km/t tidligere i år. For den nye modellen er målet å tippe over 400 km/t.
Vil sette ny rekord
Koenigsegg CCR satte nylig verdensrekord for serieproduserte biler med 388 km/t, men målet er å passere 400 km/t med fremtidige modeller. Dette setter svært høye krav til at alle tekniske løsninger blir optimalisert gjennom virtuell og fysisk testing av komponenter og systemer. IPMs spisskompetanse innen modellering og virtuell testing skal bidra til at Koenigseggs fremtidige modeller blir enda raskere.

IPM skal videre bidra til å utvikle, teste og optimalisere en teknisk plattform som kan danne basis for fremtidige bilmodeller.

- Denne aktiviteten vil posisjonere IPM som et bilteknisk kompetansesenter for norske selskaper som ønsker å utvikle komplette systemer til bilindustrien, mener Rølvåg.

Tekst og foto: Arne Asphjell

Institutt for produktutvikling og materialer
Bård Eker Industrial Design
Koenigsegg