Kongen feiret ingeniørene
(10.9.05, 13:48) Kong Harald var blant dem som feiret 50-årsjubilanten Norges Tekniske Vitenskapsakademi i helgen. Kongen er akademiets høye beskytter og tok seg tid – etter først å ha deltatt på Statsråd i Oslo - til å delta på 50-årsjubileet som markeres i Trondheim i helgen. Fredag fikk han med seg både festmiddag og fire foredrag som kretset rundt temaene teknologi og samfunn.
|
KONGE OG PRESIDENT: Kong Harald ble tatt i mot av presidenten i Norges Tekniske Vitenskapsakademi, NTNU-professor Asbjørn Rolstadås. Ordfører i Trondheim, Rita Ottervik, var også med og feiret akademiets femti år. |
Scorer bra i test Svein Sjøberg, professor ved Universitetet i Oslo, kunne legge frem tall fra en europeisk undersøkelse som viser at realfagskunnskapsmangelen i den norske befolkningen ikke er så ille. I undersøkelsen har en kartlagt holdninger og kunnskaper til vitenskap og teknologi blant europeere i 32 land.
Her viser det seg at Sverige gjør det skarpest med et snitt på 79 prosent riktige svar. Norge havner på delt andreplass med 74 prosent. En del av undersøkelsen er en kunnskapstest med spørsmål om radioaktivitet, elektroner, gener.
Misliker naturfaget En ting er det generelle kunnskapsnivået blant de voksne. Hvordan står det til hos de unge? I et annet internasjonalt forskningsprosjekt som Sjøberg er med på, arbeides det for å gjøre skolens undervisning i naturfag og realfag mer meningsfull, interessant og relevant for elevene. I prosjektet kartlegges holdninger, interesser og fremtidsplaner for fagene.
Noen av resultatene ga de over hundre deltakerne på NTVA-jubileet en real kalddusj. Selv om ungdommen forstår at vitenskap og teknologi er viktig for samfunnet, er det svært mange unge – og særlig jenter – som misliker skolens naturfag.
Få vil forske Det er få som kan tenke seg å bli forsker i noen av disse fagene, og knapt noen vil arbeide med teknologi. Til sammenligning vil nesten alle elever i utviklingsland bli forskere. I alle land synes jentene det er viktigere å arbeide med mennesker enn ting. Guttene interessert i å arbeide med maskiner og verktøy. Jentene er ikke interessert i dette.
- Det er grunn til å tro at skolens naturfag formidler et kaldt og hardt bilde av hva naturvitenskap og teknologi handler om, vurderer Sjøberg. Manglende interesse for realfag og teknologi er ikke bare et norsk fenomen, men noe en ser i mange land.
Ingeniørens svekkede rolle
Utover Sjøbergs foredrag fikk Kongen også med seg den gamle NTNU-rektoren Eivind Hiis Hauge og den nye NTNU-rektoren Torbjørn Digernes' dobbeltforedrag om den fremtidsrettede teknologutdanningen.
Dagbladet-redaktøren Gudleiv Forr kommenterte ingeniørens svekkede posisjon i Norge de siste 40 årene, mens Arvid Hallén, administrerende direktør i Norges Forskningsråd, funderte rundt teknologiens plass i fremtiden.
Tekst og foto: Tore Hugubakken |