MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

EKSPERTER I TEAM:
Kursing av landsbyledere etter ny mal (28.9.05, 12:12)

Eksperter i Team lanserer et nytt opplegg for å forberede professorer til arbeidet som landsbyledere i Eksperter i Team. Omleggingen er basert på erfaringer gjort i EiT-opplæringen tidligere år.

INSPIRERER: Are Holen inspirerer fasilitatorer som det heter på EiT-sjargong. Foto: Bjørn Sortland.
Flere av landsbylederne, som deltok på første del av EiT-opplæringen ledet av Are Holen sist uke, kom spontant og uoppfordret med tilbakemeldinger som: ”Dette er det beste opplegget jeg har vært med på i EiT regi”, og ”Dette var virkelig lærerikt”.

EiT ble i vårsemesteret 2005 evaluert av NIFU STEP på oppdrag fra Utdanningsutvalget. I evalueringsrapporten påpeker at opplæringen av landsbyledere og assistenter er viktig for at EiT skal fungere som et emne på tvers av de ulike landsbyene. Det ble etterlyst sterkere vekt på konkrete metoder, og at opplegget tilpasses variasjon i erfaring hos den enkelte.

Nytt kursopplegg
- Vi har nå utarbeidet et nytt opplegg hvor det enda tydeligere fokuseres på hvordan landsbyleder sammen med sine læringsassistenter kan bidra til å skape velfungerende og produktive tverrfaglige grupper, sier leder for Eksperter i Team, førsteamnanuensis Bjørn Sortland.

- Etablering av tverrfaglige studentteam og et klima for kreativt arbeid, tilrettelegging av læringsprosesser som gir innsikt i læringsmålene, og innsikt i prosesser som kan fremme og hemme tverrfaglig teamarbeid, er stikkord for det nye kursopplegget, oppsumerer Sortland.

FORBEDRET KURSOPPLEGG: - Vårt opplegg for Eksperter i Team er under kontinuerlig forbedring og videreutvikling, sier en entusiastisk Bjørn Sortland.
Foto: Arne Asphjell.
Trygg læringsprosess
I forrige uke var første pulje av landsbyledere og læringsassistenter samlet til et to dagers opplegg på Rica Hell.

Are Holen, psykolog og psykiater og instituttleder på nevromedisin har en sentral rolle i opplegget. ”Trygg – Tydelig – Tilstedeværende” er visjonen Holen bruker når han skal beskrive måten å tilrettelegge for læringsprosessen på.

Andre del av opplæringen starter i læringslaboratoriet Oasen denne uka.

Ny runde til våren
I løpet av vårsemesteret vil EiT tilby valgbare opplæringsmoduler for landsbyledere og læringsassistenter. Hver modul vil være på en halv dag, og det tilbys moduler for både nye og erfarne landsbyledere.

Det nye opplegget for å forberede landsbyledere og læringsassistenter til Eksperter i Team er helt i tråd med NTNUs utdanningsstrategi, og NTNUs utdanningsutvalg har gitt sin tilslutning til hovedpunktene i opplegget.

- Å lede landsbyer krever et engasjement for denne typen utradisjonelt faglig arbeid, og en bør derfor rekruttere landsbyledere som ønsker seg denne typen oppgaver og som har tro på opplegget, skriver NIFU STEP i sin evalueringsrapport.

Av Arne Asphjell

Les rapporten om Eksperter i Team på nettet.