Studentoppgave: Lag verdens raskeste bil
(3.10.05, 07:30) Det kommende året skal en håndfull studenter gjøre verdens raskeste bil enda raskere. Koenigsegglaboratoriet som åpnet på Gløshaugen fredag blir et viktig ledd i jakten på mer fart. |
SNORKLIPPING OG LUKKET VALNØTT: Den festlige delen av åpningen ble unnagjort med en Koenigseggs hastighet. Deretter ble det workshop bak lukkede dører. Fra høyre: Bård Eker, Terje Rølvåg. |
Det er den velrenommerte designbedriften Bård Eker Industrial Design (BEID) i Fredrikstad som utvikler neste prototype av verdens raskeste sportsbil, svenske Koenigsegg.
Fredag deltok Eker ved åpningen av det nye Koenigsegglaboratoriet ved Institutt for produktutvikling og materialer (IPM) ved NTNU, der 12 studenter får en unik mulighet til å delta i utviklingen av state-of-the-art-teknologi til den formfullendte råtassen på fire hjul.
Superbilen
806 veltrente hester aksellererer fra 0-100 km/t på 3,2 sekunder. Toppfarten på 388 km/t ga nylig Koenigsegg en gjev status som verdensrekordholder for serieproduserte biler. Målet er å bryte 400 km/t-grensen. Det er vanvittig hurtig. Så ekstrem fart krever ekstrem ingeniørvitenskap, og under ledelse av professor Terje Rølvåg har studentene ved IPM fått i oppdrag å utvikle, teste og optimalisere en teknisk plattform som kan danne basis for fremtidige bilmodeller.
Vil tredoble produksjonen
BEID har delfinansiert den nye labben, og de gir også studentene mulighet til å arbeide ved bedriften i Fredrikstad. Der får de for første gang mulighet til å jobbe med en komplett bil.
- Prototypen av den nye Koenigseggen skal etter planen rulle ut fra lokalene i Østfold til jul, forteller Bård Eker.
Studentenes arbeid vil også bidra til å effektivisere bilproduksjonen på sikt. I dag greier man å levere én ny bil i måneden fra det svenske hovedkvarteret i Ängelholm. Håpet er å kunne øke kapasiteten til tre biler om måneden, forteller Eker.
Ettertraktet kompetanse
- Samarbeidet med topp internasjonale produsenter og designere innenfor bilindustrien har bygd opp en sterk bilteknisk kompetanse ved instituttet, forteller Terje Rølvåg entusiastisk. - Det er særlig innen komponentutforming og materialteknologi vi er sterke.
- Gjennom dette samarbeidet vil vi også tilpasse og videreutvikle instituttets spisskompetanse innen modellering og virtuell testing, slik at vi kan bli enda bedre, avslutter han.
|
RIFT OM PLASSENE: Det var mange om beinet, men bare 12 studenter får arbeide i den nye laben. Nordisk mester i radiostyrt bil, Ketil Pettersen, er en av de heldige. |
Taushetsplikt
Man kunne lese både forventning og en anelse ærefrykt i de 12 utvalgte studentenes ansikter under innvielsen av den nye labben. Et ombygd rom i instituttets andre etasje er utstyrt med streng adgangsbegrensning, og oser konfidensialitet lang vei. Prestisjeprosjekter som Koenigsegglabben genererer kompetanse og smigrende oppmerksomhet utenfra, men i internasjonal, industriell FoU er det viktig å holde kortene tett inntil brystet. Derfor må alle involverte i prosjektet underskrive en taushetserklæring.
Drømmeoppgave
Femteårsstudentene ved det nye laboratoriet skal skrive diplomoppgaver relatert til prosjektet, som foreløpig varer ut neste år.
- En drømmeoppgave, mener en noe taus, men for anledningen samstemt gruppe, som later til å være mer enn gjennomsnittlig interessert i å skru bil. Nå er de med på laget som skal opprettholde Koenigseggs status som verdensrekordholder. Etter gliset til Ketil Pettersen – for øvrig nybakt nordisk mester i radiostyrt bil – å dømme, vil det ikke bli vanskelig å motivere seg for det siste året som student.
Tekst og foto: Kenneth Stoltz |