Startskudd for strategiprosess
(14.10.05, 07:47) NTNU er rangert omtrent som nummer 25 blant europeiske læresteder med teknisk-naturvitenskapelig hovedprofil. Nå skal strategien for å komme seg opp blant de ti beste meisles ut. |
UTFORDRINGEN: - Vår utfordring ligger i å bestemme hva vi skal satse på av nye muligheter og hva vi skal slutte med av pågående virksomhet, sier rektor Torbjørn Digernes. |
I går gikk startskuddet for en strategiprosess som etter planen skal avsluttes på forsommeren 2006. Styret med sine vararepresentanter, dekaner og direktører var samlet til strategiseminar på Britannia der Torbjørn og Thorbjørn innledet. Thorbjørn med h og etternavnet Overholdt er innleid konsulent fra Agendum Strategi og ledelse.
Må utnytte vår egenart
Rektor Torbjørn Digernes trekker opp som et hovedmål at NTNU skal være blant de ti beste universitetene med teknisk-naturvitenskapelig profil i Europa. Han nevner som viktige ingredienser for å lykkes med dette:
Vi må satse på kvalitet, og kvalitet må belønnes.
Være relevant – vår forskning og utdanning må forankres i nasjonale og internasjonale behov og utvikles i samarbeid med brukermiljøer som tenker langsiktig.
Være unik ved at vi utvikler studietilbud og forskningssatsinger som utnytter vår egenart og særlige muligheter.
Vi må bygge allianser med andre innen forskning og utdanning, og vi må skape et godt landslag.
For å få til det, må vil bli gode lagspillere, utvikle en god kultur for ledelse og omstilling, og utnytte våre muligheter til spissing og styrking, mener Digernes.
|
FELLES MÅL: - En inviterende ledelse, ikke en dikterende ledelse, anbefaler Thorbjørn Overholdt. - Konsesusbygging er viktig, man må storme fram i samlet tropp. Skal NTNU lykkes, må organisasjonen mobiliseres mot felles mål. |
Trege og selvbevisste
Thorbjørn Overholdt fra konsulentfirmaet Agendum har over 20 års erfaring fra strategiarbeid, bl.a. har han i det siste bistått Forskningsrådet på dette området. Overholdt har arbeidet både med offentlig og privat virksomhet, og trakk opp linjene for hva som skiller et universitet fra kommersiell virksomhet.
- Kunnskapsvirksomheter preges av et ønske om status quo og at de er trege, sa Overholdt. – De er svake på implementering, evaluering og forbedring, sa han videre. Omholdt ramset videre opp at kunnskapsvirksomheter preges av at de er utredende, faktabaserte, argumenterende og selvbevisste.
Selvbevissthet har sammenheng med at universitetets virksomhet er basert på individuelle, merittererende prestasjoner, og i strategiprosessen blir det viktig å finne balansen mellom det individuelle og universitetet som organisatorisk enhet, mener Overholdt.
I arbeidet som nå skal gjøres, er det to prosesser som må gå parallelt: Ekstern posisjonering og intern mobilisering. – Det er viktig å få konsistens mellom disse to prosessene, påpekte Overholdt. – Hvis dere ikke lykkes med det, har ikke planen kraft, fastslo han.
Ikke for mye på tallerkenen
I saksmappene til deltagerne lå et notat som listet opp prosesser som allerede er i gang og som vil påvirke strategiprosessen som nå startes opp. Denne lista inneholder 16 prosjekter, fra felles strategiplan for NTNU-SINTEF til utbygging ved St. Olavs Hospital. Prosesser nok til å bli matt av før man går løs på strategien som skal løfte oss til de ti på topp.
Styremedlem Morten Loktu påpekte at forventingene ikke må blåses for mye opp.
- Strategiprosesser er hardt, gørr kjedelig arbeid, påpekte Loktu, som mener at man ikke må lesse for mye på tallerkenen – da blir det ikke godt. - Vi må være edru i forhold til ambisjonsnivået, mener Loktu.
– Vi må gjøre kloke valg, og det blir viktig å finne ut hva vi skal stryke, oppsummerte Loktu.
Tekst og foto: Arne Asphjell |