MidtUKErapport
(19.10.05, 08:09) Vi lot oss forføre av design, dating og disko på en ualminnelig trivelig oktobersøndag i Samfundet. |
MÅ HA LITT FLAKS: Jørgen Solstad i Kadabra produktdesign gjør rede for de viktigste faktorene for å lykkes som gründer. |
Halvveis inn i UKA kan vi rapportere om at Norges største kulturfestival lever opp til skrytet: årets program er tidenes bredeste og beste. Og det beste av alt er at det fortsatt er 13 dager igjen.
Gründerseminar
Historiene om NTNU-studenter som starter opp egen bedrift, og lykkes, blir stadig flere. På Selskapssiden holdt Kadabra produktdesign denne dagen et inspirerende foredrag om hva man må kunne og ikke kunne for å slå gjennom med sin idé. God timing, nettverksbygging og tålmodighet ble nevnt som viktige suksesskriterier. Noe mindre oppskriftsmessig vektla problemløseren i Kadabra nødvendigheten av faktorene flaks og uvitenhet.
- Det skader ikke å være litt ”dum” av og til. Ikke la alt du ikke kan eller vet stoppe deg fra å gutse på egen kreativitet, var budskapet fra Jørgen Solstad i Kadabra. Fortrøstningsfulle ord til flere av oss blant publikum.
|
STUDENT OG SMYKKEKUNSTNER: Dragvollstudenten Jade Hasselgård selger egenproduserte smykker på designmarkedet. |
God eller dårlig produktdesign?
Etter Kadabra fikk alle som ville mulighet til å avgjøre hva som er god design. Studenter fra Institutt for produktdesign hadde satt ut 6 ulike produkter – fra kaffetrakter til salt- og pepperbøsser. Nå skulle folk i salen vurdere form, farge og funksjon på disse produktene. Saltbøssa i børstet stål kunne forbedres ved å tilpasses flaksalt, mens kaffetrakteren burde ha mer fleksible løsninger for travle mennesker, var noen av forslagene som kom inn.
Vinnerforslagene ble premiert med produktene man nettopp hadde gransket med et kritisk blikk. Til gjengjeld fikk produsentene mange gode tilbakemeldinger helt gratis.
Designmarked
Foruten interessante foredrag og utstillinger, lot vi oss imponere av de som bød på eget design, i form av klær, smykker og andre accessorier. Her var det både forførende og funksjonelt design. Det godt besøkte moteshowet i Klubben vitnet dessuten om at det forførende ofte er en betydelig del av det funksjonelle.
|
SPEED-DATERE: Det ser ut som et jobbintervju, men etter hvert tør flørterne opp både verbalt og i kroppsspråket. |
Speed-dating
21 single gutter og like mange jenter samlet seg i Strossa i håp om å finne en UKE-flørt, og kanskje noe mer. Hver deltaker har 20 dater à 3 minutter på seg til å gjøre et uutslettelig inntrykk på motparten. De ivrigste sjekkerne har kanskje plukket opp devisen om å gutse på egen kreativitet, for enkelte tjuvstarter blygselløst med kurtise som tatt fra læreboka allerede før startskuddet går for arrangementet.
Etter en nervøs innledning begynner replikkene å sitte og skuldrene senkes. Praten ligner mer på samtaler, og mindre på jobbintervjuer. Tankene faller uvegerlig på de bevingede ord om forelskelsen som en gjensidig misforståelse. For særlig i denne fasen av kjærligheten er flaks og uvitenhet blant de vesentligste suksessfaktorene.
13 dager igjen
På vei opp fra speed-datingen får vi et glimt av et knippe sultne funker som langer innpå dagens middag i Bodegaen, der Forpleiningsgjengen disker opp med lunsj, middag og nattmat til de 1400 UKE-funkene. Litt mer eksklusiv spise ble det på paret som ble trukket ut som vinnere i speed-datingen. De vant en romantisk middag traktert av strykere på Selskapssiden, og ryktene svirrer om en vellykket match for søndagsflørterne.
Tilbake i Klubben vrikker diskodropset Annie seg inn i en ny uke, og fullbyrder dermed en typisk UKA-dag, der det kreative, det forførende og det funksjonelle går opp i en høyere enhet.
Tekst og foto: Kenneth Stoltz |