MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

- Mer norsk på universitetet (27.10.05, 12:56)

For å bevare norsk som nasjonalspråk her i landet må universiteter skjerpe seg og bruke mer norsk, mener nytt språkutvalg.

Det er tvingende nødvendig med en ny språkpolitikk for å sikre at norsk også i framtida skal være vårt nasjonalspråk, mener et språkutvalg. I en stor utredning som ble lagt frem i dag beskriver utvalget hvordan vi best kan ta vare på språket i ulike deler av samfunnet.

Mer publisering på engelsk
Universitets- og høyskolesektoren er ett av områdene som gir mest grunn til bekymring, fordi det ikke lenger er noen selvfølge at norsk vil bli brukt ved siden av engelsk. Såkalt primærpublisering av forskning skjer for eksempel i økende grad på engelsk, påpeker utvalget. Når undervisning og formidling av forskning har foregått på engelsk, mangler studentene norskfagspråk, og det kan være alvorlig.

Ingeniører må kunne norsk
God yrkesutøving etter at studiene er avsluttet krever at de kan formidle kunnskapene sine på norsk. Det gjelder for eksempel lærere, leger og ingeniører. Begynnerundervisning på norsk må lovfestes, og institusjonene må få pålegg om å utarbeide språkstrategier som sikrer norskens stilling, heter det i utredningen, ifølge NTB.

Torlaug Løkensgård Hoel, professor ved Program for lærerutdanning ved NTNU, har sittet i språkutvalget.