MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Produktet som selger seg selv (7.11.05, 13:24)

Start NTNU arrangerer Mixer, et forum der unge håpefulle får gode tips om hvordan de skal bli gründere. En av tipserne på siste Mixer var Bjørn A. Fløtre, som har et produkt som selger seg selv.

Med en øl i hånda og tapas i magen kunne de vel hundre oppmøtte høre tre NTNU-bedrifter fortelle om sitt arbeide.

GRÜNDER: Bjørn A. Fløtre holdt et morsomt og engasjerende innlegg om sine erfaringer som gründer.
Lydabsorberende hardmaterialer
En av bedriftene var DeAmp, representert ved Bjørn André Fløtre. Som eneste faste ansatte i bedriften hadde han aldri planlagt å bli gründer, men som han selv fortalte så bare ble det sånn.

- Det viste seg at produktet vårt var så bra at det nesten selger seg selv, og da er det bare å følge på, sier Fløtre.

Produktet han forteller om er en teknikk for å bruke harde materialer til å absorbere lyd. På den måten unngår man bruk av fiber for å lydisolere slik det blir gjort i dag. Fordelene med et slikt produkt er bl.a. at man unngår fiberspredning fra de porøse materialene som vanligvis brukes til slikt, og den arkitektoniske frihet blir mye større.

De to andre NTNU-bedriftene som delte erfaringer var professorbedriften Marine Cybernetics som leverer programvare for tryggere navigering på oljeplattformer, og Board Extrusion AS, som vant årets Venture Cup i Trøndelag.

FAKTA

Dette er Mixer:

  • Arrangement i regi av Start NTNU.
  • Målet er å samle studenter og næringsliv for å knytte kontakter.
  • Arrangeres en gang i semesteret.

  • Minglingen det viktigste
    Mellom foredragene og en paneldebatt spilte et jazzband rolige noter fra et hjørne og de fremmøtte kunne vandre omkring og snakke med representanter fra næringslivet. Det sosiale og muligheten til å knytte framtidige kontakter er noe av det viktigste på et slikt arrangement..

    - Mixer er en flott arena for å vise seg fram for investorer og å lære av folk som allerede er gründere, forteller Synnøve Stubø Engeskaug fra Start NTNU.

    Entusiastisk Idol-dommer
    Kveldens hovedtaler var Jan Fredrik Karlsen, kjent fra Idol. Med stor entusiasme fortalte han om hvordan han startet sitt selskap Playroom Managment. Karlsen utbrakte skåler mens han forfektet sitt viktigste budskap; å være engasjert og å elske det man jobber med.

    Tekst og foto: Kristian Ski

    Start NTNU på nett.
    DeAmp på nett.