Produktet som selger seg selv
(7.11.05, 13:24) Start NTNU arrangerer Mixer, et forum der unge håpefulle får gode tips om hvordan de skal bli gründere. En av tipserne på siste Mixer var Bjørn A. Fløtre, som har et produkt som selger seg selv. Med en øl i hånda og tapas i magen kunne de vel hundre oppmøtte høre tre NTNU-bedrifter fortelle om sitt arbeide.
|
GRÜNDER: Bjørn A. Fløtre holdt et morsomt og engasjerende innlegg om sine erfaringer som gründer. |
Lydabsorberende hardmaterialer
En av bedriftene var DeAmp, representert ved Bjørn André Fløtre. Som eneste faste ansatte i bedriften hadde han aldri planlagt å bli gründer, men som han selv fortalte så bare ble det sånn.
- Det viste seg at produktet vårt var så bra at det nesten selger seg selv, og da er det bare å følge på, sier Fløtre.
Produktet han forteller om er en teknikk for å bruke harde materialer til å absorbere lyd. På den måten unngår man bruk av fiber for å lydisolere slik det blir gjort i dag. Fordelene med et slikt produkt er bl.a. at man unngår fiberspredning fra de porøse materialene som vanligvis brukes til slikt, og den arkitektoniske frihet blir mye større.
De to andre NTNU-bedriftene som delte erfaringer var professorbedriften Marine Cybernetics som leverer programvare for tryggere navigering på oljeplattformer, og Board Extrusion AS, som vant årets Venture Cup i Trøndelag.
FAKTA | Dette er Mixer:
Arrangement i regi av Start NTNU.
Målet er å samle studenter og næringsliv for å knytte kontakter.
Arrangeres en gang i semesteret. | Minglingen det viktigste
Mellom foredragene og en paneldebatt spilte et jazzband rolige noter fra et hjørne og de fremmøtte kunne vandre omkring og snakke med representanter fra næringslivet. Det sosiale og muligheten til å knytte framtidige kontakter er noe av det viktigste på et slikt arrangement..
- Mixer er en flott arena for å vise seg fram for investorer og å lære av folk som allerede er gründere, forteller Synnøve Stubø Engeskaug fra Start NTNU.
Entusiastisk Idol-dommer
Kveldens hovedtaler var Jan Fredrik Karlsen, kjent fra Idol. Med stor entusiasme fortalte han om hvordan han startet sitt selskap Playroom Managment. Karlsen utbrakte skåler mens han forfektet sitt viktigste budskap; å være engasjert og å elske det man jobber med.
Tekst og foto: Kristian Ski Start NTNU på nett. DeAmp på nett.
|